وَکَذَّبَ الَّذینَ مِن قَبْلِهِمْ وَمَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَیْنَاهُمْ فَکَذَّبُوا رُسُلِی فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ
و کسانی که پیش از اینان بودند به تکذیب پرداختند و اینان به ده یک آنچه [از قدرت و شوکت] به آنان داده بودیم نرسیده اند; پس رسولان مرا تکذیب کردند [و هلاکشان کردم] پس عقوبت من چگونه بود؟
1 - ملت های قبل از مشرکان مکه نیز، پیامبران خود را تکذیب کردند.
و کذّب الذین من قبلهم ... فکذّبوا رسلی
2 - تکذیب پیامبران از سوی ملت های گذشته، ناشی از روحیه حق ناپذیری آنان بوده است.
و کذّب الذین من قبلهم ... فکذّبوا رسلی
تکرار ماده «کذب» (کذّب و کذّبوا) ممکن است به خاطر این باشد که «کذّب» برای تکثیر و «کذّبوا» برای تعدیه است. بنابراین استفاده می شود که آنان تکذیب پیامبران را دنبال کردند و همواره در پی آن بودند، تا حدی که جزء اخلاقیاتشان شد و از آن پس، براساس این خصلت، هر پیامبری را انکار می کردند.
3 - آنچه از مال و امکانات در اختیار ملت های پیشین قرار داشت، نعمت های خدا بوده است.
و ما بلغوا معشار ما ءاتینـهم
4 - برخورداری ملت های کفرپیشه از مال و امکانات فراوان، سبب ایستادگی آنها در مقابل پیامبران و تکذیب آنان شد.
و ما بلغوا معشار ما ءاتینـهم فکذّبوا رسلی
جمله «و ما بلغوا...» معترضه است و «فا» در «فکذّبوا» عاطفه می باشد. ذکر جمله معترضه بین معطوف و معطوف علیه، می رساند که تکذیب پیامبران از سوی ملت های دارای امکانات، متأثر از برخورداری آنان بوده است.
5 - مشرکان مکه (قریش)، اندازه یک دهم برخورداری ملت های پیشین را نداشته اند.
و ما بلغوا معشار ما ءاتینـهم
«معشار» یک دهم چیزی را می گویند (مفردات راغب).
6 - روند تحولات تاریخ، همواره رو به پیشرفت و کمال نبوده است.
و ما بلغوا معشار ما ءاتینـهم
7 - تهدید شدید مشرکان مکه از سوی خداوند، به خاطر تن در ندادن به تعالیم پیامبر(ص)
و إذا تتلی علیهم ءایـتنا بیّنت قالوا ما هـذا إلاّ رجل... و کذّب الذین من قبلهم ... فکیف کان نکیر
8 - تکذیب پیامبران الهی، غضب و عذاب الهی را در پی دارد.
فکذّبوا رسلی فکیف کان نکیر
«نکیر» به معنای منکر و مکروه و کنایه از غضب الهی است. گفتنی است که نکیر به «ی» محذوف اضافه شده و به منزله «نکیری لهم» می باشد. بنابراین، معنا چنین می شود: آنان پیامبران مرا تکذیب کردند; به هنگام آمدن عذاب من، چه وضع و حالی خواهند داشت؟
9 - دلداری خداوند به پیامبر(ص)، با بیان عذاب شدن ملت های تکذیب کننده پیامبران
و کذّب الذین من قبلهم و ما بلغوا معشار ما ءاتینـهم فکذّبوا رسلی فکیف کان نکیر
10 - تکذیب پیامبران الهی از سوی ملت ها، موجب محرومیت آنان از مال و امکانات و نعمت های خداوند نمی شود.
و ما بلغوا معشار ما ءاتینـهم فکذّبوا رسلی فکیف کان نکیر
اسلام
تاریخ صدر اسلام 7
اعداد
عدد یک دهم 5
اقوام پیشین
آثار امکانات مادی اقوام پیشین 4; امکانات مادی اقوام پیشین 3، 5; اموال اقوام پیشین 3; تکذیبگری اقوام پیشین 1، 4
امکانات مادی
عوامل محرومیت از امکانات مادی 10
انبیا
آثار تکذیب انبیا 8، 10; تاریخ انبیا 1; عوامل تکذیب انبیا 4; فلسفه نقل عذاب مکذبان انبیا 9; مکذبان انبیا 1; منشأ تکذیب انبیا 2
تاریخ
کیفیت تحولات تاریخ 6
حق
آثار حق ناپذیری 2
خدا
تهدیدهای خدا 7; عوامل غضب خدا 8; نعمتهای خدا 3
دین
آسیب شناسی دینی 4
عذاب
موجبات عذاب 8
قریش
امکانات مادی قریش 5
محمد(ص)
دلداری به محمد(ص) 9
مشرکان مکه
امکانات مادی مشرکان مکه 5; تکذیبگری مشرکان مکه 1; تهدید مشرکان مکه 7; حق ناپذیری مشرکان مکه 7
نعمت
عوامل محرومیت از نعمت 10