قُلْ یَجْمَعُ بَیْنَنَا رَبُّنَا ثُمَّ یَفْتَحُ بَیْنَنَا بالْحَقِّ وَهُوَ الْفَتَّاحُ الْعَلِیمُ
بگو: پروردگار ما میان ما جمع می کند، سپس میان ما به حق حکم می کند و او است حکم کننده دانا.
1 - پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ کلام خداوند به مشرکان درباره داوری نهایی خداوند بین آنان و آن حضرت
قل یجمع بیننا ربّنا ثمّ یفتح بیننا بالحقّ
«فتح» به معنای نصرت، پیروزی، حکم و داوری است (مفردات راغب). در این آیه - به قرینه مقام ـ مراد از آن معنای سوم است.
2 - ربوبیت خداوند، مقتضی جمع انسان ها در قیامت و داوری نهایی بین جریان حق و باطل
قل یجمع بیننا ربّنا ثمّ یفتح بیننا بالحقّ
3 - داوری خداوند بین پیامبر(ص) و مشرکان، بر اساس حق است.
ثمّ یفتح بیننا بالحقّ
4 - تحقق قیامت، به منظور جدا شدن و شفاف گردیدن صفوف حق مداران از باطل گرایان است.
قل یجمع بیننا ربّنا ثمّ یفتح بیننا بالحقّ
5 - ملاک و معیار داوری در نزد خداوند، حق است.
ثمّ یفتح بیننا بالحقّ
6 - هشدار خداوند به مشرکان درباره عاقبت و آخرتشان
قل یجمع بیننا ربّنا ثمّ یفتح بیننا بالحقّ
7 - خداوند، سرانجام همگان را در روزی گردهم خواهد آورد.
قل یجمع بیننا ربّنا
8 - خداوند، «فتّاح» (داوری کننده) و «علیم» (بسیار دانا) است.
و هو الفتّاح العلیم
9 - داوری خداوند، بر اساس علم و آگاهی او است.
و هو الفتّاح العلیم
اسماوصفات
علیم 8; فتاح 8
انسان
تجمع اخروی انسان ها 2، 7
حق
قضاوت بین حق و باطل 2
حق طلبان
حق طلبان در قیامت 4
خدا
آثار ربوبیت خدا 2; آثار علم خدا 9; ابلاغ سخن خدا 1; افعال خدا 7; انذارهای خدا 6; حقانیت قضاوت خدا3، 5; قضاوت اخروی خدا 2; قضاوت خدا 1; ملاک قضاوت خدا 3، 5، 9
قضاوت
قضاوت حق 3، 5
قیامت
تجمع در قیامت 2; تمایز صفوف در قیامت 4; ظهور حقایق در قیامت 4; فلسفه قیامت 4
محمد(ص)
رسالت محمد(ص) 1; قضاوت بین محمد(ص) و مشرکان 1، 3
مشرکان
انذار مشرکان 6; فرجام مشرکان 6