أَوَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاء وَیَقْدرُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ
آیا [توجه نکرده و] ندانسته اند که خدا عطای خود را برای هر که بخواهد توسعه می دهد و یا تنگ می کند؟ همانا در این امر برای مردمی که ایمان دارند نشانه هایی [از قدرت خدا] وجود دارد.
1 - خداوند، توسعه دهنده روزی برخی از انسان ها و در تنگنا قرار دهنده برخی دیگر
أوَلم یعلموا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر
«قدر» (مصدر «یقدر») در آیه شریفه مربوط به رزق و روزی بوده و به معنای ضیق و تنگ گرفتن است.
2 - ناآگاهی از مشیت و تقدیر خداوند در رزق و روزی انسان ها، سبب انتساب نعمت ها و برخورداری ها به دانش بشری است.
قال إنّما أُوتیته علی علم ... أوَلم یعلموا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر
آیه شریفه در مقام بیان نقش خداوند در برخورداری ها و نعمت های انسان ها است. این مسأله می تواند از چرایی منتسب کردن نعمت ها به دانش بشری از سوی انسان ها حکایت کند.
3 - کارایی دانش و تلاش اقتصادی بشر در رفاه و توسعه اقتصادی، منوط به مشیت خداوند است.
إنّما أُوتیته علی علم ... أوَلم یعلموا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر
برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که جمله «أوَلم یعلموا...» عطف بر جمله «و لـکنّ أکثر الناس لایعلمون» می باشد; یعنی، کافران توسعه روزی خود را در اثر تلاش و دانش خود می پندارند; در حالی که بیشتر آنان به این حقیقت آگاهی ندارند که توسعه روزی و یا تنگ شدن آن بر مردم، بسته به مشیت و تقدیر الهی است و چه بسا دو ملت و یا دو فرد یکسان به تلاش اقتصادی بپردازند; ولی روزی آنان یکسان نباشد.
4 - نکوهش خداوند از قشر مرفه و ناسپاس، به خاطر ناآگاهی آنان از مشیت و تقدیر الهی در رزق و روزی انسان ها
أوَلم یعلموا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر
استفهام در «أوَلم یعلموا...» از نوع استفهام انکاری ـ توبیخی است.
5 - میسر بودن شناخت صفات و افعال خداوند (چون رازقیت او) برای انسان ها
أوَلم یعلموا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر
از سرزنش شدن کسانی که مشیت خداوند در روزی را نشناخته اند، برداشت یاد شده به دست می آید; زیرا سرزنش از انجام ندادن کاری، نشان دهنده آن است که آن کار برای انسان مقدور و میسر است.
6 - احتیاج انسان در تأمین رزق و روزی خود به خداوند
إنّما أُوتیته علی علم ... أوَلم یعلموا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر
7 - فراخی و تنگی معیشت انسان ها، امتحان الهی است; نه تکریم و یا تحقیر آنان.
إنّما أُوتیته علی علم بل هی فتنة ... أوَلم یعلموا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر
برداشت یاد شده از ارتباط میان فتنه و امتحان شمرده شدن نعمت ها (مضمون آیه 49) و به مشیت خدا دانستن فراخی و تنگی رزق و روزی انسان ها به دست می آید.
8 - وجود آیات و نشانه های فراوان و گوناگون قدرت خداوند و ربوبیت او، در چگونگی رسیدن روزی انسان ها و فراخی و تنگی آن
أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر إنّ فی ذلک لأیـت
9 - مؤمنان، مردمی دانا به منشأ روزی ها و آگاه به وجود آیات و نشانه های خداوند در فراخی و تنگی رزق و روزی
أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر إنّ فی ذلک لأیـت لقوم یؤمنون
10 - ایمان، زمینه درک آیات و نشانه های الهی در طبیعت
إنّ فی ذلک لأیـت لقوم یؤمنون
آیات خدا: 8
آیات آفاقی 10; زمینه درک آیات خدا 10; علم به آیات خدا 9
اقتصاد:
زمینه توسعه اقتصاد ی 3
امتحان:
ابزار امتحان 7; امتحان با روزی 7
انسان:
استعدادهای انسان 5; تفاوت روزی انسان ها 1; زمینه تأثیر علم انسان ها 3; نیازهای انسان 6
ایمان:
آثار ایمان 10
جهل:
آثار جهل 2
خدا:
آثار مشیت خدا 3، 4; اختصاصات خدا 1; سرزنشهای خدا 4; شناخت افعال خدا 5; شناخت رازقیت خدا 5; شناخت صفات خدا 5; مشیت خدا 2; نشانه های ربوبیت خدا 8; نشانه های قدرت خدا 8
رفاه:
زمینه رفاه 3
روزی:
تقدیر روزی 2، 4; فلسفه ازدیاد روزی 7; فلسفه کمی روزی 7; منشأ ازدیاد روزی 1، 8، 9، 10; منشأ روزی 6، 9; منشأ کمی روزی 1، 8، 9
علم:
زمینه تأثیر علم 3
غفلت:
عوامل غفلت 2
کفران کنندگان:
سرزنش کفران کنندگان 4
مؤمنان:
علم مؤمنان 9; فضایل مؤمنان 9
مرفهان:
آثار جهل مرفهان 4; سرزنش مرفهان 4
نعمت:
منشأ نعمت 2
نیازها:
نیاز به خدا 6