تَنزیلُ الْکِتَاب مِنَ اللَّهِ الْعَزیز الْحَکِیمِ
نازل کردن این کتاب از جانب خدای عزّتمند حکیم است.
1 - قرآن، کتابی الهی و آسمانی است; نه بشری.
تنزیل الکتـب من اللّه
تصریح و تأکید خداوند بر الهی بودن قرآن ـ با آن که ادعای آورنده آن (پیامبراسلام) نیز همین بوده است ـ می تواند به این خاطر باشد که تمامی مخالفان اسلام، این کتاب را بشری و ساخته و پرداخته پیامبر(ص) می دانستند.
2 - کتابت و تدوین قرآن، پس از نزول آن در حیات پیامبر اسلام(ص)
تنزیل الکتـب من اللّه
اطلاق کتاب (نوشته و نگارش یافته) بر قرآن، یا بدان جهت است که آیه های آن پس از نزول نوشته می شده و یا توصیه ای است از جانب خداوند که باید به صورت نوشته درآید. هردو فرض، می تواند گویای برداشت یادشده باشد.
3 - خداوند، عزیز (پیروز شکست ناپذیر) و حکیم (سنجیده کار) است.
اللّه العزیز الحکیم
4 - قرآن، جلوه عزت و حکمت خداوند
تنزیل الکتـب من اللّه العزیز الحکیم
آمدن دو صفت عزت و حکمت خداوند، پس از یادآوری الهی بودن قرآن، می تواند گویای حقیقت یاد شده باشد.
5 - قرآن، در عرصه فکر، اندیشه و... پیروز شکست ناپذیر و کتابی حکیمانه است.
تنزیل الکتـب من اللّه العزیز الحکیم
برداشت بالا به خاطر این نکته است که چون خداوند، عزیز (پیروز شکست ناپذیر) و حکیم است; بنابراین سخن او نیز در عرصه خاصِ خود (فکر، اندیشه و...) چنین خواهد بود.
6 - قرآن، مایه عزت انسان ها و آموزنده حکمت به آنان است.
تنزیل الکتـب من اللّه العزیز الحکیم
تذکر این نکته که قرآن از منشأیی (خدایی) نازل گشته که دارای عزت و حکمت است، می تواند گویای این حقیقت باشد که قرآن کتابی عزت آفرین و حکمت آموز برای بشر است.
اسماوصفات:
حکیم 3; عزیز 3
حکمت:
منشأ تعلیم حکمت 6
خدا:
نشانه های حکمت خدا 4; نشانه های عزت خدا 40
عزت:
عوامل عزت 6
قرآن:
تاریخ قرآن 2; جمع قرآن 2; حکمت قرآن 5; شکست ناپذیری قرآن 5; قرآن از کتب آسمانی 1; کتابت قرآن 2; منشأ نزول قرآن 1; نقش قرآن 4، 6; وحیانیت قرآن 1; ویژگیهای قرآن 5