تفسیر آیات قرآن کریم – سوره رعد – آیه 42 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَقَدْ مَکَرَ الَّذینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلِلّهِ الْمَکْرُ جَمِیعًا یَعْلَمُ مَا تَکْسبُ کُلُّ نَفْسٍ وَسَیَعْلَمُ الْکُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ
و همان کسانی که پیش از ایشان بودند ، مکر کردند [ولی کار به جایی نبردند]. پس [بدان ]همه مکرها و نقشه های پنهانی از آن خداوند است ; زیرا می داند آنچه را هر فردی به دست می آورد و به زودی کافران خواهند دانست که فرجام این سرای از آنِ کیست.
1ـ امتهای پیشین علیه پیامبران و برنامه های الهی ، توطئه می کردند و برای مقابله با آنها به مکر و حیله می پرداختند.
و قد مکر الذین من قبلهم
2ـ خداوند، مکرهای پیشینیان علیه پیامبران و برنامه های الهی را بی اثر ساخت و توطئه گران را به هلاکت رسانید.
أولم یروا أنَّا نأتی الأرض ... و قد مکر الذین من قبلهم فللّه المکر جمیعًا
نمی توان جمله «لله المکر جمیعاً» را متفرع بر «قدمکرالذین ...» دانست ; زیرا بر مکر کردن کافران این نتیجه مترتب نمی شود که مکرها از آنِ خداست. بنابراین «فاء» در «فللّه ...» فصیحه است و دلالت بر جمله ای مقدّر دارد. کلام با تقدیر آن چنین است: «قد مکر الذین من قبلهم فأبطله الله فللّه المکر جمیعاً». جمله «أولم یروا ...» قرینه بر این نکته است که خداوند با هلاک سازی آنان مکرشان را باطل ساخت.
3- همه نقشه ها و طرحهای پنهانی از آنِ خداوند است.
فللّه المکر جمیعًا
4- خداوند ، مکرهای کفرپیشگان را بی نتیجه می سازد.
و قد مکر الذین من قبلهم فللّه المکر جمیعًا
5ـ نابودی کفرپیشگان توطئه گر در طول تاریخ ، نشانه بی اثر بودن مکر آنان در برابر برنامه های الهی است.
أولم یروا أنّا نأتی الأرض ننقصها ... و قد مکر الذین من قبلهم فللّه المکر جمیعًا
6ـ نابودی کفرپیشگان توطئه گر، دلیل اقتدار خدا بر طرح نقشه ها و برنامه های پنهانی
أولم یروا ... و قد مکر الذین من قبلهم فللّه المکر جمیعًا
7ـ خداوند ، به عملکرد و دستاورد هر انسانی آگاه است.
یعلم ما تکسب کل نفس
8ـ آگاهی خداوند به عملکرد و دستاورد انسانها ، زمینه ساز اقتدار او بر خنثی کردن مکرها و توطئه های ایشان علیه پیامبران و برنامه های الهی
فللّه المکر جمیعًا یعلم ما تکسب کل نفس
جمله «یعلم ...» به منزله تعلیلی است برای «فللّه المکر جمیعاً» و اشاره به ریشه و خاستگاه این حقیقت دارد که مکرها و توطئه های کافران علیه برنامه های الهی بی اثر است و همه برنامه ها در اختیار خداوند است ; یعنی، چون خداوند از اعمال و رفتار انسانها آگاه است، مکر و نقشه های ایشان بر او مخفی نمی ماند و لذا به خوبی می تواند آنها را خنثی سازد.
9ـ دنیا، دارای عاقبت و فرجامی نیک است.
لمن عقبی الدار
«ال» در «الدار» عهد حضوری و اشاره به حیات دنیا دارد. مراد از فرجام حیات دنیا بهشت و نعمتهای آن است.
10ـ فرجام نیک از آنِ پیامبران الهی و پیروان ایشان است.
و سیعلم الکُفّـر لمن عقبی الدار
11ـ کفرپیشگان ـ در قیامت و یا پس از مرگشان - درخواهند یافت که فرجام نیک از آنِ پیامبران و پیروان ایشان است.
و سیعلم الکُفّـر لمن عقبی الدار
امتهای پیشین:
امتهای پیشین و انبیا 1; امتهای پیشین و دین 1; بی تأثیری مکر امتهای پیشین 2; توطئه امتهای پیشین 1; مکر امتهای پیشین 1
انبیا:
بی تأثیری مکر علیه انبیا 2; حسن فرجام انبیا 10، 11; حسن فرجام پیروان انبیا 10، 11; دشمنان انبیا 1; دفع توطئه دشمنان انبیا 8; دفع مکر دشمنان انبیا 8; مکر علیه انبیا 1; هلاکت دشمنان انبیا 2
انسان:
عمل انسان ها 7
توحید:
توحید افعالی 3
خدا:
آثار علم خدا 8; افعال خدا 2، 4; دلایل قدرت خدا 6; زمینه قدرت خدا 8; علم خدا 7; مکر خدا 3، 6
دشمنان:
بی تأثیری توطئه دشمنان 2
دنیا:
حسن فرجام دنیا 9
دین:
بی تأثیری مکر علیه دین 2، 5; دشمنان دین 1; دفع توطئه دشمنان دین 8; دفع مکر دشمنان دین 8; مکر علیه دین 1; هلاکت دشمنان دین 2
کافران:
بی تأثیری مکر کافران 4; تنبه اخروی کافران 11; نشانه های بی تأثیری مکر کافران 5; هلاکت کافران 5، 6