وَإِذَا تُتْلَی عَلَیْهِمْ آیَاتُنَا بَیِّنَاتٍ تَعْرِفُ فِی وُجُوهِ الَّذینَ کَفَرُوا الْمُنکَرَ یَکَادُونَ یَسْطُونَ بالَّذینَ یَتْلُونَ عَلَیْهِمْ آیَاتِنَا قُلْ أَفَأُنَبِّئُکُم بشَرٍّ مِّن ذَلِکُمُ النَّارُ وَعَدَهَا اللَّهُ الَّذینَ کَفَرُوا وَبئْسَ الْمَصِیرُ
و چون آیات روشنگر ما بر آنان خوانده شود، در چهره های کسانی که کفر ورزیده اند ترشرویی و خشم را می شناسی [به گونه ای که] نزدیک است به آنان که آیات ما را برایشان می خوانند حمله کنند. بگو: آیا شما را به [چیزی] بدتر از این خبر دهم؟ [آن ]آتش است که خدا به کسانی که کفر ورزیده اند آن را وعده داده است و چه بد سرانجامی است.
1 - قرآن، دارای ساختاری بندبند که هر بند آن «آیه» نامیده می شود.
و إذا تتلی علیهم ءایـتنا بیّنـت
2 - آیات قرآن، روشن، قابل فهم و به دور از هرگونه ابهام
و إذا تتلی علیهم ءایـتنا بیّنـت
«بینات» (جمع «بینة») حال برای «آیاتنا» و «بینة» (مؤنث «بیّن») به معنای روشن و واضح الدلاله است.
3 - تعصب کورکورانه و جاهلانه مشرکان صدراسلام نسبت به مرام شرک، و خشم و کینه آنان نسبت به معارف الهی قرآن
و إذا تتلی علیهم ءایـتنا بیّنـت تعرف فی وجوه الذین کفروا المنکر
«منکر» (مرادف «انکار») مصدر میمی و به معنای ناخرسندی و کراهت است; یعنی، هر گاه آیات روشن ما بر آنان تلاوت شود، آثار کراهت و ناخشنودی را در چهره کافران تشخیص می دهی.
4 - فراخوانده شدن مردم صدراسلام به توحید و تلاوت شدن آیات قرآن بر آنان از سوی مؤمنان
و إذا تتلی علیهم ءایـتنا ... بالذین یتلون علیهم ءایـتنا
5 - خشمگین شدن کافران صدراسلام و ظهور آثار کینه و نفرت در چهره آنان، به هنگام شنیدن آیات قرآن و معارف توحیدی آن
و إذا تتلی علیهم ءایـتنا بیّنـت تعرف فی وجوه الذین کفروا المنکر
6 - بر افروختگی مشرکان با شنیدن آیات قرآن و خشم حاصل از آن، به حدی بود که آنان را در آستانه حمله و تهاجم به کسانی قرار می داد که آیات قرآن را بر آنها تلاوت می کردند.
یکادون یسطون بالذین یتلون علیهم ءایـتنا
«سَطْو» (مصدر «یسطون») به معنای تهاجم و حمله است; یعنی، چیزی نمانده که مشرکان با کسانی که آیات ما را بر آنان می خوانند گلاویز شوند.
7 - استهزا و ریشخند کفرپیشگان کینه توز صدراسلام از سوی خداوند
قل أفأنبّئکم بشرّ من ذلکم النار
استفهام در «أفأنبّئکم» برای استهزا و ریشخند و «تنبئة» (مصدر «أُنبّأ») به معنای خبر دادن است. «ذلکم» نیز به حالت درهم رفتگی چهره مشرکان به هنگام شنیدن آیات توحیدی قرآن اشاره دارد.
8 - تهدید شدن مشرکان کینه توز به آتش دوزخ، از سوی پیامبر(ص) و به دستور خداوند
قل أفأنبّئکم بشرّ من ذلکم النار
9 - چهره های کفرپیشگان در دوزخ، بسیار گرفته و درهم کشیده خواهد بود.
قل أفأنبّئکم بشرّ من ذلکم النار
10 - آتش دوزخ، وعده الهی به کافران و سرانجام شوم آنان
النار وعدها اللّه الذین کفروا
11 - دوزخ، بازگشتگاه و سرانجام کافران
و بئس المصیر
«مصیر» به معنای عاقبت کار و نیز به معنای مرجع و محل بازگشت می آید.
12 - دوزخ، جایگاهی بد برای دوزخیان
و بئس المصیر
اسلام
تاریخ صدر اسلام 4، 5
انذار
انذار از جهنم 8
توحید
دعوت به توحید 4
جهنم
آتش جهنم 8; شومی جهنم 12
جهنمیان
فرجام شوم جهنمیان 12
خدا
استهزاهای خدا 7; اوامر خدا 8; وعیدهای خدا 10
قرآن
آیه بندی قرآن 1; دشمنان قرآن 3، 5، 6; ساختار قرآن 1; سهولت فهم قرآن 2; وضوح قرآن 2; ویژگیهای قرآن 1
کافران
استهزای کافران صدراسلام 7; دشمنی کافران صدراسلام 5، 6; روش برخورد کافران صدراسلام 5; زمینه غضب کافران صدراسلام 5; سیمای کافران در جهنم 9; شدت غضب کافران صدراسلام 6; فرجام شوم کافران 10; فرجام کافران 11; کافران در جهنم 10، 11; کافران صدراسلام هنگام تلاوت قرآن 5، 6
مؤمنان
دعوتهای مؤمنان 4
محمد(ص)
انذارهای محمد(ص) 8
مردم
تلاوت قرآن بر مردم صدراسلام 4; دعوت از مردم صدراسلام 4
مشرکان
انذار مشرکان صدراسلام 8; تعصب مشرکان صدراسلام 3; دشمنی مشرکان صدراسلام 3