وَإِنَّ رَبَّکَ هُوَ یَحْشُرُهُمْ إِنَّهُ حَکِیمٌ عَلِیمٌ
و همانا تنها پروردگار تو است که محشورشان می کند; بی شک او حکیم و دانا است.
1- خداوند، همه انسانها را در قیامت جمع خواهد کرد.
و إن ربّک هو یحشرهم
2- ربوبیت خداوند برای انسانها، مقتضی گردآوری آنها در روز قیامت
و إن ربّک هو یحشرهم
3- احیای اخروی انسانها، تنها به دست خداوند است.
إن ربّک هو یحشرهم
ذکر ضمیر فصل «هو» در آیه، برای بیان حصر فعل حشر به فاعل است و احیا لازمه حشر است.
4- پیامبر(ص)، مورد توجه و عنایت خاص خداوند
و إن ربّک هو یحشرهم
از اینکه برای بیان حشر اخروی انسانها، صفت «رب» به کاف خطاب ـ که پیامبر(ص) است ـ اضافه شده است، می تواند به خاطر نکته فوق باشد.
5- خداوند، حکیم (کاردان) و علیم (بسیار دانا) است.
إنه حکیم علیم
6- حشر و رستاخیز انسانها، برخاسته از حکمت و علم خداوند است.
و إن ربّک هو یحشرهم إنه حکیم علیم
7- حیات انسانها با مرگ پایان نمی پذیرد و پس از آن نیز ادامه دارد.
و إنا لنحن نحی و نمیت ... و إن ربّک هو یحشرهم
از اینکه خداوند، در آیه 23 فرمود: «ما انسانها را می میرانیم» و در این آیه می فرماید: «انسانها را گرد خواهیم آورد» حاکی از تداوم حیات انسان پس از مرگ است.
8- به دست خداوند بودن مرگ و حیات انسانها، دلیل علم او بر احوال انسانها در گذشته و آینده
و إنا لنحن نحی و نمیت ... و لقد علمنا المستئخرین . و إن ربّک هو یحشرهم
برداشت فوق، بر این احتمال که ذکر «إنا لنحن نحیی و نمیت» قبل از «و لقد علمنا...» و ذکر «إن ربک هو یحشرهم» پس از آن، می تواند به منظور اقامه دلیل برای آن باشد. طبق این احتمال، معنای آیه چنین می شود: ما به احوال پیشینیان و آیندگان آگاهی داریم; چرا که خود ما میراننده و زنده کننده همه هستیم.
آیندگان
علم به آیندگان 8
اسما و صفات
حکیم 5; علیم 5
انسان
تداوم حیات انسان ها 7; حشر اخروی انسان ها 1، 2، 6
پیشینیان
علم به پیشینیان 8
توحید
توحید افعالی 3
حیات
منشأ حیات 8
خدا
آثار ربوبیت خدا 2; اختصاصات خدا 3; افعال خدا 1; دلایل علم غیب خدا 8; نقش حکمت خدا 6; نقش علم خدا 6
لطف خدا
مشمولان لطف خدا 4
محمد(ص)
لطف به محمد(ص) 4
مردگان
احیای اخروی مردگان 3
مرگ
حقیقت مرگ 7; منشأ مرگ 8