وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوْاْ مَا آتَاهُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ سَیُؤْتِینَا اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّا إِلَی اللّهِ رَاغِبُونَ
و [چه خوب بود ]اگر آنان به آنچه خدا و رسول او به ایشان داده اند راضی می شدند و می گفتند: خدا برای ما کافی است، به زودی خدا و رسول او از فضل خود به ما خواهند داد، همانا ما تنها به خدا توجّه و رغبت داریم [و نیاز خود از او می خواهیم].
1 ـ لزوم خشنود بودن به عطای خدا و رسولش و طمع نداشتن به بیش از حق خود
و لو أنهم رضوا ما ءاتیهم اللّه و رسوله
2 ـ نارضایتی برخی از مسلمانان (منافقان) نسبت به سهم خود از بیت المال
و لو أنهم رضوا ما ءاتیهم اللّه و رسوله
3 ـ تأیید صریح خدا نسبت به عملکرد پیامبر(ص) در مورد نحوه تقسیم صدقات میان مسلمانان
و لو أنهم رضوا ما ءاتیهم اللّه و رسوله
4 ـ حق تصمیم گیری در نحوه تقسیم و صرف بیت المال با پیامبر (ص) بود.
ما ءاتیهم اللّه و رسوله
5 ـ سیاست گذاری در امور مالی و اقتصادی، از اختیارات رهبر جامعه اسلامی است.
ما ءاتیهم اللّه و رسوله
6 ـ لزوم توکل انسان به خداوند و کافی شمردن او در رفع نیازمندیها
و لو أنهم ... و قالوا حسبنا اللّه
7 ـ مؤمنان راستین، امیدوار به فضل و عطایای خدا و رسولش
سیؤتینا اللّه من فضله و رسوله
8 ـ توکل بر خداوند و کافی دانستن او برای رفع نیازهای انسان، زمینه ساز جلب فضل و عطایای الهی
و قالوا حسبنا اللّه سیؤتینا اللّه من فضله
از اینکه خداوند قبل از بیان امیدواری به فضل خویش، موضوع توکل (حسبنا اللّه) را مطرح کرده است، برداشت فوق استفاده می شود.
9 ـ وعده خداوند به برخورداری متوکلان از عطا و تفضلش
و قالوا حسبنا اللّه سیؤتینا اللّه من فضله
آیه فوق در مقام تعلیم به انسان است و بی تردید آنچه خداوند تعلیم دهد، منطبق با واقعیت می باشد در نتیجه جمله «سیؤتینا» حاکی از عطای الهی به متوکلان است.
10 ـ رغبت و اشتیاق مؤمنان راستین، تنها به جانب خداست.
إنا إلی اللّه رغبون
«إلی اللّه» متعلق به «راغبون» است و تقدیم آن بر «راغبون» علاوه بر حفظ فاصله آیات، می تواند برای افاده حصر باشد.
11 ـ راضی بودن به عطایای خداوند و امید داشتن به فضل او، نشأت گرفته از میل و رغبت واقعی انسان به خدا
و لو أنهم رضوا ما ءاتیهم اللّه ... إنا إلی اللّه رغبون
برداشت فوق بر این اساس است که جمله «إنا إلی اللّه راغبون»، تعلیل برای جمله پیشین باشد.
12 ـ ناخشنودی انسان از عطایای الهی، نشانه بی رغبتی وی به خداست.
و لو أنهم رضوا ما ءاتیهم اللّه ... إنا إلی اللّه رغبون
اقتصاد:
مسؤول سیاستهای اقتصاد ی 4، 5
امیدواری:
امیدواری به عطایای خدا 7 ; امیدواری به فضل خدا 7، 11 ; امیدواری به فضل محمّد (ص) 7
انسان:
تمایلات انسان 11
بیت المال:
تقسیم بیت المال 4
توحید:
آثار توحید افعالی 8
توکل:
آثار توکل بر خدا 8 ; اهمیّت توکل بر خدا 6
خدا:
رضایت به عطایای خدا 1، 11 ; رضایت خدا 3 ; زمینه عطایای خدا 8 ; زمینه فضل خدا 8 ; کفایتهای خدا 6، 8 ; ناخشنودی از عطایای خدا 12 ; نشانه های بیرغبتی به خدا 12 ; وعده های خدا 9
رهبران دینی:
اختیارات رهبران دینی 5
طمع:
اجتناب از طمع 1
عطایای خدا:
مشمولان عطایای خدا 9
علایق:
آثار علاقه به خدا 11
فضل خدا:
مشمولان فضل خدا 9
مؤمنان:
امیدواری مؤمنان 7 ; توحید مؤمنان 10 ; علایق مؤمنان 10
متوکلان:
تفضل به متوکلان 9 ; وعده به متوکلان 9
محمّد (ص):
اختیارات محمّد (ص) 4 ; حمایت از محمّد (ص) 3 ; رضایت به عطایای محمّد (ص) 1 ; محمّد (ص) و بیت المال 4 ; محمّد (ص) و تقسیم صدقات 3
منافقان:
منافقان و بیت المال 2 ; ناخشنودی منافقان 2
نیازها:
منشأ تأمین نیازها 8