ثُمَّ تَوَلَّیْتُم مِّن بَعْد ذَلِکَ فَلَوْلاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَکُنتُم مِّنَ الْخَاسرِینَ
سپس شما بعد از آن روی گرداندید، و اگر فضل خدا و رحمت او ب شما نبود از زیانکاران می شدید.
1 - بنی اسرائیل از دستورات تورات اعراض کرده و پیمان الهی را شکستند.
أخذنا میثقکم ... ثم تولیتم من بعد ذلک
«تولی» (مصدر تولیتم) به معنای اعراض کردن است و متعلق آن - به قرینه آیه قبل - پیمان بنی اسرائیل بر پذیرش تورات و عمل به احکام آن می باشد.
2 - پیمان شکنی بنی اسرائیل، علی رغم مشاهده معجزه ای چون برافراشته شدن کوه، امری سنگین، شگفت و نامتوقع بود.
أخذنا میثقکم و رفعنا فوقکم الطور ... ثم تولیتم من بعد ذلک
«ثم» در جمله «ثم تولیتم» حاکی از ترتیب رتبی است; زیرا «من بعد ذلک» رساننده ترتیب زمانی می باشد و آن گاه که «ثم» برای ترتیب رتبی به کار رود حکایت از عظمت، شگفتی و ... مضمون جمله بعد دارد.
3 - ضرورت پایبندی به پیمانهایی که خداوند با انسانها دارد.
ثم تولیتم من بعد ذلک
4 - خداوند، گناه پیمان شکنی بنی اسرائیل را بخشود.
فلولا فضل اللّه علیکم و رحمته
شمول فضل و رحمت الهی پس از بیان خطا و گناه، کنایه از عفو و گذشت است.
5 - خداوند، بنی اسرائیل را - علی رغم پیمان شکنی و اعراضشان از فرامین تورات - مورد تفضل و رحمت خویش قرار داد.
فلولا فضل اللّه علیکم و رحمته لکنتم من الخسرین
6 - بنی اسرائیل بر اثر شکستن پیمان الهی، در آستانه زیانکاری و تباه کردن هستی خویش، قرار گرفتند.
فلولا فضل اللّه علیکم و رحمته لکنتم من الخسرین
7 - فضل و رحمت الهی بر بنی اسرائیل، نجات دهنده آنان از زیان و خسران شد.
فلولا فضل اللّه علیکم و رحمته لکنتم من الخسرین
8 - شکستن پیمانهای الهی، مایه زیانکار شدن آدمی و تباه کردن هستی خویش است.
ثم تولیتم من بعد ذلک فلولا فضل اللّه ... لکنتم من الخسرین
«ذلک» اشاره به پیمان و التزام به پذیرش کتاب آسمانی و تنظیم کردن عقاید و معارف بر اساس آن است.
9 - اعراض از معارف و احکام کتابهای آسمانی، مایه خسارت و تباه کردن هستی خویش
خذوا ما أتینکم بقوة ... ثم تولیتم من بعد ذلک فلولا ... لکنتم من الخسرین
10 - گنهکاران نباید از شمول فضل و رحمت خداوند، ناامید باشند.
ثم تولیتم ... فلولا فضل اللّه علیکم و رحمته
11 - بنی اسرائیل عصر بعثت، همسان با اسلاف گذشتگان خویش در برخورد با کتابهای آسمانی و احکام دین
ثم تولیتم
نسبت دادن رفتار پیشینیان بنی اسرائیل به موجودین عصر بعثت و عصرهای پس از آن (ثم تولیتم)، بیانگر اتحاد و اشتراک آنان در خصلتها و ویژگیهاست.
12 - بنی اسرائیل پس از دریافت تورات و عمل به محتوای آن، به قدرت و حکومت رسیدند.*
ثم تولیتم من بعد ذلک
از معانی «تولی» ولایت پیدا کردن و حکومت یافتن است. برداشت فوق ناظر به این احتمال می باشد. گفتنی است بر این مبنا مراد از فضل خدا و رحمت او، همان اعطای تورات و توفیق عمل به احکام آن می باشد و مقصود از خسران در «لکنتم من الخاسرین» قرار گرفتن در تحت سیطره حکومتهای کفر و جور خواهد بود.
امور:
امور شگفت آور 2
انحطاط:
عوامل انحطاط 8، 9
انسان:
عهد خدا با انسان ها 3
بنی اسرائیل:
آثار عهد شکنی بنی اسرائیل 6; آمرزش بنی اسرائیل 4; اعراض بنی اسرائیل از تورات 1، 5; بنی اسرائیل صدر اسلام 11; بنی اسرائیل و تورات 12; بنی اسرائیل و دین 11; بنی اسرائیل و کتب آسمانی 11; تاریخ بنی اسرائیل 1، 11، 12; تفضل خدا بر بنی اسرائیل 5، 7; حکومت بنی اسرائیل 12; زیانکاری بنی اسرائیل 6، 7; عوامل نجات بنی اسرائیل 7; عهد خدا با بنی اسرائیل 6; عهد شکنی بنی اسرائیل 1، 2، 4، 5; قدرت بنی اسرائیل 12; لجاجت بنی اسرائیل 2
تورات:
آثار عمل به تورات 12; اهمیّت عمل به تورات 12
خدا:
آثار رحمت خدا 7; آثار فضل خدا 7; آمرزش خدا 4
رحمت:
مشمولان رحمت 5
زیان:
عوامل زیان 6، 8، 9
عهد:
اهمیّت وفای به عهد 3
عهدشکنی:
آثار عهدشکنی با خدا 8; گناه عهدشکنی 4
فضل خدا:
مشمولان فضل خدا 5
کتب آسمانی:
آثار اعراض از کتب آسمانی 9
کوه طور:
بالا رفتن کوه طور
گناهکاران:
گناهکاران و رحمت خدا 10 ؛ گناهکاران وفضل خدا10
معجزه:
معجزه کوه طور 2
هلاکت:
عوامل هلاکت 6
یأس:
اجتناب از یأس 10 ؛ یأس از رحمت خدا 10