یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُواْ نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَوْفُواْ بعَهْدی أُوفِ بعَهْدکُمْ وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ
ای بنی اسرائیل! نعمت های مرا که بر شما انعام کردم به یاد آورید و به عهدم وفا کنید تا به عهدتان وفا کنم، و فقط از من بترسید.
1 - خداوند، بنی اسرائیل را از نعمتهای گرانقدر بهره مند ساخت.
یبنی إسرائیل اذکروا نعمتی التی أنعمت علیکم
کلمه «نعمت» به صورت مفرد آمده است. مراد از آن می تواند نعمتی خاص و ویژه، همانند بعثت موسی (ع) باشد و می تواند جنس نعمت باشد و شامل نعمتهای متعددی که در آیات 47 به بعد یادآوری شده است، باشد. اضافه «نعمت» به «یاء» متکم برای رساندن عظمت و شرافت آن نعمت و یا نعمتهاست.
2 - خداوند از بنی اسرائیل خواست تا نعمتهای او را همواره به خاطر داشته باشند.
یبنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی أنعمت علیکم
3 - بنی اسرائیل از مخاطبان قرآن و موظف به پیروی از آن
یبنی إسرائیل اذکروا
4 - بنی اسرائیل، جماعتی دارای ترکیب قومی و قبیله ای تا عصر نزول قرآن
یبنی إسرائیل اذکروا
اسرائیل - نام دیگر یعقوب - فرزند اسحاق و نوه ابراهیم (ع) است. از اینکه گروه و طایفه ای با عنوان بنی اسرائیل (فرزندان یعقوب) معروف و مشهور بودند و در عصر پیامبر(ص) به این نام شناخته می شدند، معلوم می شود: آنان از بدو پیدایش تا آن عصر، قومیت خویش را حفظ کرده و به صورت قبیله ای زندگی می کردند.
5 - وجود پیمان و عهدی متقابل میان خداوند و بنی اسرائیل
أوفوا بعهدی أوف بعهدکم
«عهدی»; یعنی، پیمان و التزامی که خداوند بر عهده مردمان نهاده است و مراد از «عهدکم» وعده هایی است که خداوند به بندگان خویش داده و خود را به انجام آنها ملتزم دانسته است.
6 - وفا کردن به عهدهای الهی، از فرامین و سفارشهای خداوند به بنی اسرائیل
و أوفوا بعهدی
7 - بنی اسرائیل زمان پیامبر(ص) آگاه به عهد و پیمانی که خداوند با آنان داشت.
أوفوا بعهدی أوف بعهدکم
8 - وفای خدا به عهد خویش با بنی اسرائیل، مشروط به پایبندی آنان به عهدهای الهی است.
أوفوا بعهدی أوف بعهدکم
9 - ترسیدن از خدا و نهراسیدن از غیر او، توصیه و سفارش خداوند به بنی اسرائیل
و إیی فارهبون
«رهبة» به معنای ترسیدن است. «ارهبون» مرکب از فعل امر «ارهبوا» و نون وقایه مکسور است که حکایت از حذف «یای» متکلم دارد; یعنی: «و ایای فارهبونی».
10 - خداوند عطا کننده نعمت به آدمیان است.
نعمتی التی أنعمت علیکم
11 ـ ضرورت به خاطر آوردن نعمتهای خدادادی
اذکروا نعمتی التی أنعمت علیکم
12 ـ به یاد خدا بودن و نعمتها را از جانب او دانستن، هدف از ضرورت یاد کردن و به خاطر داشتن نعمتهاست.
اذکروا نعمتی التی أنعمت علیکم
توصیف «نعمت» به اینکه خداوند آن را عطا فرموده (أنعمت علیکم)، به این حقیقت اشاره دارد که: یاد کردن نعمت باید وسیله ای باشد برای یاد کردن منعم; یعنی، یاد کردن نعمت باید ملازم با دیدن خدا در ورای هر نعمت باشد.
13 ـ ضرورت پایبندی به عهدهایی که خداوند با آدمیان دارد.
أوفوا بعهدی
14 ـ وفای خداوند به عهدی که انسانها در نزد خدا دارند، مشروط به پایبندی آنان به عهدهای الهی است.
و أوفوا بعهدی أوف بعهدکم
15 ـ خداوند، تنها مقامی است که شایسته و بایسته هراس داشتن از اوست.
و إیی فارهبون
16 ـ هراس از خدا و نترسیدن از غیر او، زمینه ساز پایبندی به عهد اوست.
أوفوا بعهدی ... و إیی فارهبون
17 ـ آگاهیهای تاریخی، می تواند دارای نقشی سازنده برای آدمی باشد.
یبنی إسرائیل اذکروا نعمتی التی أنعمت علیکم
به یاد آوردن نعمتهای گذشته - که نوعی آگاهی تاریخی است - مورد سفارش و توصیه خداوند قرار گرفته است و از آنجا که سفارشهای خداوند همواره در راستای سازندگی انسان و هدایت اوست، می توان به برداشت فوق دست یافت.
انسان:
عهد خدا با انسان ها 13، 14; مسؤولیت انسان 15
بنی اسرائیل:
آگاهی بنی اسرائیل 17; بنی اسرائیل صدر اسلام 7; تاریخ بنی اسرائیل 1، 4; ساختار اجتماعی بنی اسرائیل 4; عهد بنی اسرائیل با خدا 5، 8; عهد خدا با بنی اسرائیل 5، 7، 8; مسؤولیت بنی اسرائیل 2، 3، 6، 9; نعمتهای بنی اسرائیل 1، 2
تاریخ:
آثار علم به تاریخ 17; فواید تاریخ 17
ترس:
آثار ترس از خدا 16; ترس از خدا 9، 15; ترس از غیر خدا 16
تکلیف:
عوامل عمل به تکلیف 16
خدا:
اختصاصات خدا 15; اوامر خدا 2; توصیه های خدا 6، 9; شرایط وفای عهد خدا 8، 14; عطایای خدا 10; عهد خدا 5، 7، 8، 13، 14; نعمتهای خدا 1، 10
ذکر:
اهمیّت ذکر نعمت 11; ذکر خدا 12; ذکر نعمت 2، 12
رشد:
عوامل رشد 17
عهد:
آثار وفای به عهد 14; اهمیّت وفای به عهد 13; زمینه وفای به عهد 16; وفای به عهد 6
قرآن:
تبعیت از قرآن 3; قرآن و بنی اسرائیل 3; مخاطبان قرآن 3
نعمت:
منشأ نعمت 10، 12