تفسیر آیات قرآن کریم – سوره انعام – آیه ۹ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَکًا لَّجَعَلْنَاهُ رَجُلاً وَلَلَبَسْنَا عَلَیْهِم مَّا یَلْبسُونَ
و اگر او را فرشته قرار می دادیم حتماً او را به صورت مردی در می آوردیم [تا او را ببینند آنگاه می گفتند: ما در فرشته بودن او شک داریم]در نتیجه آنچه را که آنان [بر خود]مشتبه می سازند بر آنان مشتبه می ساختیم.
1 خداوند بر فرض انتخاب فرشتگان برای پیامبری، آنان را به صورت بشر قرار می داد.
و لو جعلنه ملکا لجعلنه رجلا
2 درخواست نزول فرشته به عنوان پیامبر، از بهانه های کفرپیشگان
و لو جعلنه ملکا
جمله «و لو جعلناه ملکا ... »، می تواند منقطع از آیه قبل بوده و جواب از درخواست دیگر کفار، که فرستادن فرشته به عنوان پیامبر است، باشد.
3 گریز کفرپیشگان بهانه جو از ایمان به پیامبر (ص)، با درخواست معجزاتی غیرعملی
و لو جعلنه ملکا لجعلنه رجلا
4 کافران، مدعی عدم شایستگی بشر برای احراز مقام رسالت و اختصاص آن به فرشتگان
و لو جعلنه ملکا
5 خداوند، جز از جنس بشر، پیامبری برای آدمیان قرار نخواهد داد.
و لو جعلنه ملکا لجعلنه رجلا
6 خداوند پیامبران خویش را از میان مردان برمی گزیند.
و لو جعلنه ملکا لجعلنه رجلا
گزینش کلمه «رجلا» به جای «بشراً» می تواند گواهی بر نکته مذکور در براشت باشد.
7 مردم عادی از تحمل مشاهده چهره واقعی فرشتگان در دنیا ناتوان هستند.
و لو أنزلنا ملکا لقضی الأمر ... و لو جعلنه ملکا لجعلنه رجلا
در آیه قبل نزول فرشتگان را به صورت اصلی مشروط به قضای امر و هلاکت کافران دانست و در این آیه نزول فرضی فرشته را برای مردم به شکل مردان اعلام می کند. از این دو نکته می توان مطلب بالا را استفاده کرد.
8 خداوند، فرشتگان را برای آدمیان به پیامبری برنمی گزیند.
و لو جعلنه ملکا لجعلنه رجلا
حرف «لو» در مواردی به کار می رود که شرط، امری ممتنع و غیرعملی باشد.
9 امکان تجسم فرشتگان به صورت آدمی
و لو جعلنه ملکا لجعلنه رجلا
آنچه در آیه نفی شده، پیامبر شدن فرشتگان است، نه تجسم آنان به صورت آدمی.
10 بقای مغالطه کاری و بهانه جوییهای کافران، حتی در صورت انتخاب پیامبر از میان فرشتگان
و لو جعلنه ملکا لجعلنه رجلا و للبسنا علیهم
11 کافران به رسالت پیامبر (ص)، حق پوش و مغالطه کارند.
و للبسنا علیهم ما یلبسون
«یلبسون»، فعل مضارع و بیانگر استمرار تلبیس کافران است.
12 خداوند حق پوشان و مغالطه کاران در رسالت پیامبر (ص) را در گمراهی رها می کند.
و للبسنا علیهم ما یلبسون
13 محرومیت از هدایت الهی، نتیجه حق پوشی و مغالطه کاری خود انسان
و للبسنا علیهم ما یلبسون
تلبیس خداوند (للبسنا)، از نظر رتبه، پس از تلبیس خود آدمی (ما یلبسون) قرار دارد.
انبیا:
بشر بودن انبیا 1، 5 ; جنس انبیا 10 ; گزینش انبیا 6 ; مرد بودن انبیا 6 ; ویژگی انبیا 1، 5، 6، 8
انسان:
ضعف انسان 4، 7
ایمان:
به محمّد (ص) 3 ; متعلق ایمان 3
حق:
آثار کتمان حق 13 ; گمراهی کتمانخکنندگان حق 12
خدا:
اضلال خدا 12 ; هدایت خدا 13
کافران:
بهانه جویی کافران 2، 3، 10 ; خواسته های کافران 2 ; عقیده کافران 4 ; کافران صدر اسلام 3 ; کافران و کتمان حق 11 ; کافران و محمّد (ص) 3 ; کافران و نبوت بشر 4 ; کافران و نبوت محمّد (ص) 11 ; کافران و نبوت ملائکه 4 ; مغالطه کافران 10، 11
کفر:
به محمّد (ص) 3
محمّد (ص):
اعراض از محمّد (ص) 3 ; مغالطه در نبوت محمّد (ص) 12
معجزه:
درخواست معجزه 3 ; معجزه اقتراحی 3
مغالطه:
آثار مغالطه 13
ملائکه:
تجسّم ملائکه 9 ; درخواست نبوت ملائکه 2 ; رؤیت ملائکه 7 ; نبوت ملائکه 1، 8
نبوت:
مقام نبوت 4، 5، 8
هدایت:
محرومیت از هدایت 13