وَأَرَادُوا بهِ کَیْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَخْسَرِینَ
و نیرنگی خطرناک بر ضد او به کار بستند [که نابودش کنند] پس آنان را زیانکارترین [مردم] قرار دادیم.
1- توطئه و نیرنگ بت پرستان علیه ابراهیم(ع) ناکام ماند.
و أرادوا به کیدًا فجعلنـهم الأخسرین
2- توطئه و نیرنگ بت پرستان علیه ابراهیم(ع)، عامل خسران و زیان کاری کامل آنان شد.
و أرادوا به کیدًا فجعلنـهم الأخسرین
3- حضرت ابراهیم(ع)، علاوه بر افکنده شدن در آتش، با نیرنگ و توطئه دیگری از سوی بت پرستان روبه رو گشت.
و أردوا به کیدًا فجعلنـهم الأخسرین
برداشت یاد شده مبتنی براین است که مقصود از «کیداً» نیرنگ جدید و غیر از افکندن در آتش باشد; زیرا در معنای «کید» محرمانه بودن نهفته است، در حالی که افکندن در آتش کاری علنی بود نه مخفی; به علاوه تعبیر «أرادوا»; یعنی، اراده کردند و خواستند (نه عملی کردن) شاهد این مدعا است. گفتنی است تنوین «کیداً» برای تفخیم و تعظیم باشد که در این صورت بیانگر بزرگی نیرنگ است.
4- قوم بت پرست ابراهیم، از زیان کارترین مردم جهان بودند.
فجعلنـهم الأخسرین
5- نیرنگ ها و دسیسه های اهل باطل در برابر اراده الهی، ناتوان ونافرجام است.
و أرادوا به کیدًا فجعلنـهم الأخسرین
6- بت پرستی و موضع گیری در مقابل حق و رهبران الهی، از زیان بارترین کارها است.
و أرادوا به کیدًا فجعلنـهم الأخسرین
ابراهیم(ع)
آثار توطئه علیه ابراهیم(ع) 2; توطئه علیه ابراهیم(ع) 1، 3; سوزاندن ابراهیم(ع) 3; قصه ابراهیم(ع) 1، 2، 3
بت پرستی
زیان بت پرستی 6
حق
زیان حق ناپذیری 6
خدا
اهمیت اراده خدا 5
دشمنان
شکست توطئه دشمنان 5
رهبران دینی
زیان مبارزه با رهبران دینی 6
زیان
بدترین زیان 6; عوامل زیان 2; مراتب زیان 6
قوم ابراهیم
تاریخ قوم ابراهیم 4; توطئه قوم ابراهیم 3; زیانکاری قوم ابراهیم 2، 4; ناکامی قوم ابراهیم 1
مردم
زیانکارترین مردم 4