قَالُوا أَجِئْتَنَا بالْحَقِّ أَمْ أَنتَ مِنَ اللَّاعِبینَ
گفتند: آیا حقیقت را برای ما آورده ای یا شوخی می کنی؟
1- قوم ابراهیم نسبت به حق بودن سخن ابراهیم(ع) و جدی بودن او در نفی شرک و بت پرستی، تردید داشته و آن را بعید می دانستند.
قالوا أجئتنا بالحقّ أم أنت من اللّـعبین
2- دعوت حضرت ابراهیم(ع) به توحید و ردّ اندیشه شرک و بت پرستی، موجب تردید مردم بت پرست در عقیده خود شد.
ما هـذه التماثیل ... أنتم و ءاباؤکم فی ضلـل مبین . قالوا أجئتنا بالحقّ أم أنت من اللّـعبین
3- بت پرستی در جان و روان قوم ابراهیم، رسوخ داشته است.
قالوا أجئتنا بالحقّ
از این که مردم بت پرست، دعوت ابراهیم(ع) را جدی ندانسته و از دعوت به توحید تعجب کردند، مطلب یاد شده به دست می آید.
4- حق جویی و حقیقت پذیری، طبیعت و فطرت انسانی است.
أجئتنا بالحقّ
از این که مشرکان و بت پرستان، پذیرش «حق» را اصلی مفروض می دانستند و تردید آنان تنها در حقانیت دعوت ابراهیم(ع) بود، برداشت یاد شده به دست می آید.
5- مردم بت پرست، حضرت ابراهیم(ع) را فردی بازیگر که عقیده آنان رابه شوخی و بازی گرفته است، می پنداشتند.
أجئتنا بالحقّ أم أنت من اللّـعبین
ابراهیم(ع)
آثار دعوت ابراهیم(ع) 2; آثار شرک ستیزی ابراهیم(ع) 2; ابراهیم(ع) و بازی 5; شک در حقانیت ابراهیم(ع) 1; قصه ابراهیم(ع) 1
انسان
فطریات انسان 4
توحید
دعوت به توحید 2
حق
فطریت حق طلبی 4
قوم ابراهیم
بازی با عقیده قوم ابراهیم 5; بت پرستی قوم ابراهیم 3; بینش قوم ابراهیم 1، 5; تاریخ قوم ابراهیم 1، 3، 5; زمینه شک قوم ابراهیم 2; شک قوم ابراهیم 1