وَلَا أَنتُمْ عَابدُونَ مَا أَعْبُدُ
و نه شما پرستنده اید آنچه را من می پرستم.
1 - برخی از کافران عصر بعثت، آمادگی خود را برای عبادت خداوند به صورتی مشروط، به پیامبر(ص) عرضه کردند.
و لا أنتم عـبدون ما أعبد
2 - سازش خواهان کافر، به رغم اظهار آمادگی برای پذیرش مشروط توحید، هرگز اهل عبادت خداوند نبودند و حال و آینده آنان، فرقی نمی کرد.
و لا أنتم عـبدون ما أعبد
این آیه گرچه با آیه سوم، عبارتی یکسان دارد; ولی در زمان با آن متفاوت است. در آیه سوم ـ به قرینه آیه قبل از آن ـ مراد زمان آینده است; ولی در این آیه ـ به قرینه آیه قبل از این ـ مراد زمان حال است.
3 - تصریح به آمادگی نداشتن مشرکان برای پذیرش توحید در هیچ زمان و تأکید بر واهی بودن پیشنهاد سازش از سوی آنان، وظیفه ای الهی بر عهده پیامبر(ص)
قل ... و لا أنتم عـبدون ما أعبد
آیات آغاز سوره ـ که تسامح طرفین را در زمان آینده منتفی دانست ـ با مفهوم خود، تکلیف زمان حال را نیز روشن کرده است. در این حال، وضعیت زمان حال به صراحت در این آیه، بیان شد تا موضع گیری ها شفاف باشد.
4 - بیان سرسختی سازش خواهان کافر و باقی ماندن آنان بر مرام خویش تا پایان عمر، از خبرهای غیبی قرآن
و لا أنتم عـبدون ما أعبد
5 - پیامبر(ص)، مصمم به پایداری بر عبادت خداوند
أعبد
برداشت یاد شده، از تقابل «أعبد» و «عبدتم» استفاده شده است.
6 - روی گردانی مردم از عبادت خداوند، نباید تزلزلی در خداپرستان ایجاد کند.
و لا أنتم عـبدون ما أعبد
جمله همخوان با «و لا أنتم عابدون» این بود که گفته شود: «ما أنا عابد»; تغییر آن تعبیر به فعل مضارع «أعبد»، برای تصریح به وضعیت آینده و نفی تزلزل در عبادت است.
7 - کافرانِ عصر بعثت، از خداوند شناختی ناقص و در حد شناخت خدایان خویش داشتند.
و لا أنتم عـبدون ما أعبد
کلمه «ما»، بیانگر برداشت یاد شده است.
اسلام
تاریخ صدر اسلام 1
خداپرستان
استقامت خداپرستان 6
عبادت
استقامت در عبادت 5; نقش معرضان از عبادت خدا 6
قرآن
غیبگوییهای قرآن 2، 4
کافران
اصرار بر کفر کافران 4; افشای کافران 3; پوچی پیشنهاد کافران 3; پیشنهاد کافران صدراسلام 1; جهل کافران صدراسلام 7; خداشناسی کافران صدراسلام 7; دروغگویی کافران 2; روش برخورد کافران 3; شرایط خداپرستی کافران 2; شرایط خداپرستی کافران صدراسلام 1; لجاجت کافران 4
محمد(ص)
استقامت محمد(ص) 5; افشاگری محمد(ص) 3; رسالت محمد(ص) 3; عبادات محمد(ص) 5