أَفَبهَذَا الْحَدیثِ أَنتُم مُّدْهِنُونَ
با این وصف آیا شما این سخن (قرآن) را موهون و سبک می شمارید؟
1 - اظهارات انکارآمیز مشرکان صدراسلام نسبت به قرآن، به رغم باور قلبی آنان به آسمانی بودن آن
أفبهـذا الحدیث أنتم مدهنون
«إدهان» (مصدر «مدهنون») به دو معنا آمده است: الف) اظهار کردن بر خلاف آنچه در دل است; ب) به شوخی گرفتن چیزی و برخورد استهزا آمیز کردن با آن. برداشت یاد شده براساس معنای اول است.
2 - شرک پیشگان صدراسلام، پیام وحی (قرآن) را جدی نگرفته و با آن برخوردی استهزاآمیز داشتند.
أفبهـذا الحدیث أنتم مدهنون
3 - قرآن، کتابی بی نظیر، جدید و بی سابقه در فرهنگ بشری
أفبهـذا الحدیث أنتم مدهنون
«حدیث»، به خبر تازه و نو گفته می شود و «هـذا الحدیث» یا اشاره به قرآن دارد و یا مراد از آن خبر قیامت است. برداشت یاد شده بر پایه احتمال اول است.
4 - کسانی که به قرآن ایمان نمی آورند، شایسته سرزنش و نکوهش اند.
أفبهـذا الحدیث أنتم مدهنون
5 - قرآن، کتابی است که باید آن را جدی گرفت و در متن زندگی قرار داد.
أفبهـذا الحدیث أنتم مدهنون
6 - نکوهش مشرکان صدراسلام از سوی خداوند، به خاطر بی اعتنایی آنان نسبت به قرآن، جدی نگرفتن رهنمودهای آن و برخورد استهزاآمیز با آن
أفبهـذا الحدیث أنتم مدهنون
استفهام در «أفبهـذا الحدیث» توبیخی است.
7 - مسأله معاد و رستاخیز مردگان در قیامت، موضوعی نو و بی سابقه در فرهنگ مشرکان صدراسلام
أفبهـذا الحدیث أنتم مدهنون
در صورتی که مراد از «هـذا الحدیث» مسأله معاد باشد، جدید خوانده شدن خبر قیامت، بیانگر مطلب یاد شده است.
8 - منکران معاد، شایسته نکوهش و سرزنش اند.
أفبهـذا الحدیث أنتم مدهنون
در صورتی که مراد از «هـذا الحدیث» خبر قیامت باشد; نکوهش الهی نسبت به منکران آن، بیانگر برداشت یاد شده است.
خدا
سرزنشهای خدا 6
قرآن
استهزای قرآن 2، 6; اعراض از قرآن 6; اهمیت قرآن 5; بی نظیری قرآن 3; تازگی قرآن 3; سرزنش مکذبان قرآن 4; وحیانیت قرآن 1; ویژگیهای قرآن 3
مشرکان
استهزاهای مشرکان صدر اسلام 2، 6; ایمان مشرکان صدر اسلام 1; سرزنش مشرکان صدر اسلام 6; لجاجت مشرکان صدر اسلام 1; مشرکان صدر اسلام و معاد 7
معاد
سرزنش مکذبان معاد 8