وَأَعْطَی قَلِیلًا وَأَکْدَی
و اندکی [از مال] بخشید و دست بداشت;
1 - قطع انفاق به دیگران، پس از اقدام به آن، امری مذموم و نکوهیده است.
أفرءیت ... و أعطی قلیلاً و أکدی
2 - ارزش انفاق در استمرار و مداومت بر آن است.
أفرءیت ... و أعطی قلیلاً و أکدی
از این که قطع انفاق پس از مبادرت به آن، مورد نکوهش قرار گرفته است، مطلب بالا استفاده می شود.
3 - دلبستگی شدید دنیامداران به اموال و دارایی، در هنگام انفاق و احسان به دیگران نمایان می شود.*
و لم یرد إلاّ الحیوة الدنیا ... و أعطی قلیلاً
ذکر «قلیلاً» می تواند اشاره به آن باشد که کافران دنیامدار در صورت تمایل به احسان، تنها بخش ناچیزی از اموال خویش را انفاق می کردند.
4 - آسیب پذیری شدید انسان، در حوزه مسائل مالی (انفاق)
فلاتزکّوا أنفسکم ... و أعطی قلیلاً و أکدی
برداشت یاد شده از آن جا است که خداوند، در عبارت «فلاتزکّوا...» انسان را از غرور وفریفتگی به خویشتن برحذر می دارد و بلافاصله در عبارت «أفرأیت...» یکی از لغزشگاه های وی را ـ که مسائل مالی است ـ بیان می دارد.
5 - خداگریزی، زمینه ساز ترک مداومت بر اعمال نیک *
تولّی . و أعطی قلیلاً و أکدی
مراد از «تولّی» می تواند اعراض از یاد خدا باشد. بر این اساس از ارتباط دو آیه می توان مطلب بالا را استفاده کرد.
6 - امساک و بخل در ایثار مال، از صفات نکوهیده برای انسان
و أعطی قلیلاً و أکدی
واژه «أکدی» از «کُدْیه» به معنای صلابت و سختی زمین است (مفردات راغب). و در مورد افراد ممسک و بخیل به کار می رود با توجه به این مطلب برداشت بالا استفاده می شود.
7 - اعتقاد به پاکی و بی گناهی خویش، از زمینه های ترک انفاق
فلاتزکّوا أنفسکم ... أفرءیت الذی ... و أعطی قلیلاً و أکدی
عبارت «أفرأیت...» پس از «فلاتزکّوا...»، می تواند ناظر به آن باشد که ترک کنندگان انفاق، به واسطه عجب و غرور، گرفتار بخل و امساک شدند.
اخلاق
رذایل اخلاقی 6
انسان
آسیب پذیری انسان 4
انفاق
آثار انفاق 4; ارزش تداوم انفاق 2; زمینه ترک انفاق 7; سرزنش ترک انفاق 1
بخل
ناپسندی بخل 6
خودستایی
آثار خودستایی 7
دنیاطلبان
انفاق دنیاطلبان 3
علایق
علاقه به مال 3
عمل
زمینه ترک عمل پسندیده 5
غفلت
آثار غفلت از خدا 5