إِلَی رَبِّکَ مُنتَهَاهَا
[علم] آن تنها به پروردگارت منتهی می شود.
1 - تنها خداوند، خصوصیات قیامت و زمان وقوع آن را می داند.
إلی ربّک منتهیها
«منتهاها» ـ به قرینه سیاق آیات پیشین ـ به معنای منتهای علم به قیامت و شناخت خصوصیات و زمان آن است. تقدیم «إلی ربّک» بیانگر حصر است.
2 - هرگونه تصمیم گیری درباره زمان و دیگر خصوصیات قیامت، با خداوند است.
إلی ربّک منتهیها
«منتهی»; یعنی، زمان انتها. مراد از «منتهای قیامت» ممکن است منتهای امور آن و تعیین نهایی ویژگی های آن باشد، بنابراین مراد این است که تنها خداوند، وضعیت نهایی امور قیامت را مشخص می سازد.
3 - تصمیم گیری درباره امور قیامت و تعیین زمان آن، از شؤون ربوبیت خداوند است.
إلی ربّک منتهیها
4 - آگاه نساختن مردم ـ حتی پیامبر(ص) ـ از زمان وقوع قیامت، مؤثر در رشد و تربیت آنان
إلی ربّک منتهیها
واژه «ربّ»، گواه این است که هدف از مسکوت گذاشتن زمان قیامت، تربیت و رشد دادن است و چون پوشیده ماندن آن، تنها ویژه پیامبر(ص) نبوده است; می توان سودمندی آن را به همگان تعمیم داد.
5 - انحصار تصمیم گیری درباره قیامت به خداوند، دلیل ناآگاهی پیامبر(ص) از زمان وقوع آن است.
فیم أنت من ذکریها . إلی ربّک منتهیها
جمله «إلی ربّک...»، به منزله تعلیل برای جمله قبل است.
تربیت
عوامل مؤثر در تربیت 4
تکامل
عوامل تکامل 4
خدا
آثار ربوبیت خدا 3; اختصاصات خدا 1، 2، 5; علم خدا 1
قیامت
آثار جهل به قیامت 4; جهل به قیامت 5; علم به قیامت 1; منشأ تعیین قیامت 2، 3، 5; وقت قیامت 1
محمد(ص)
محدوده علم محمد(ص) 5