فَذَرْهُمْ یَخُوضُوا وَیَلْعَبُوا حَتَّی یُلَاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذی یُوعَدُونَ
پس آنان را واگذار که به یاوه گویی و بازی بپردازند تا به روز [موعود] خود ـ که به آن تهدید می شوند ـ برسند.
1 - پیامبر(ص)، موظف به واگذاری کافران حق ناپذیر، باطل گرا و بازیگر به حال خود، پس از اتمام حجت به آنان
فذرهم یخوضوا و یلعبوا
«خوض» (مصدر «یخوضوا») در اصل به معنای حرکت در آب است; ولی در مواردی به کار می رود که انسان، غوطهور در مسائل باطل و ناپسند می شود; مانند همین آیه که کافران، سخنان ناروایی درباره اسلام و پیامبر(ص) بر زبان می آوردند.
2 - لزوم ترک بحث و احتجاج با کافران حق ناپذیر، پس از اتمام حجت و ارائه برهان
فذرهم یخوضوا و یلعبوا
3 - کافران مخالف پیامبراسلام(ص)، گروهی باطل گرا، بی هدف و سرگرم به بازی های زندگی بودند.
فذرهم یخوضوا و یلعبوا
4 - پوچی و بی هدفی در زندگی، از ویژگی های کافران
فذرهم یخوضوا و یلعبوا
5 - زندگی منهای دین و ایمان به خدا و قیامت، پوچ و بی هدف و سرگرمی صرف است.
فذرهم یخوضوا و یلعبوا
6 - برپایی قیامت و کیفر و پاداش آن روز، وعده الهی به همگان
حتّی یلـقوا یومهم الذی یوعدون
7 - تهدید شدن کافران حق ناپذیر و باطل گرا، به کیفر الهی در قیامت
فذرهم ... حتّی یلـقوا یومهم الذی یوعدون
اسلام
تاریخ صدر اسلام 3
ایمان
آثار ایمان به خدا 5; آثار ایمان به قیامت 5
پاداش
وعده پاداش اخروی 6
حق
آثار اتمام حجت با حق ناپذیران 2; اتمام حجت با حق ناپذیران 1; اعراض از حق ناپذیران 1، 2
خدا
تهدیدهای خدا 7; وعده های خدا 6
دین
نقش دین 5
زندگی
زمینه پوچی زندگی 5
قیامت
وعده قیامت 6
کافران
آثار اتمام حجت با کافران 2; اتمام حجت با کافران 1; اعراض از کافران 1، 2; بی منطقی کافران صدر اسلام 3; پوچی زندگی کافران 4; ترک احتجاج با کافران 2; تهدید کافران 7; ویژگیهای کافران 4
کیفر
تهدید به کیفر اخروی 7; وعده کیفر اخروی 6
محمد(ص)
بی منطقی دشمنان محمد(ص) 3; رسالت محمد(ص) 1