هَلْ ثُوِّبَ الْکُفَّارُ مَا کَانُوا یَفْعَلُونَ
که آیا کافران در برابر آنچه انجام می دادند به جزای خود رسیده اند؟
1 - عذاب های کافران در قیامت، کیفر مداومت آنان بر کردار زشت خویش در دنیا است.
هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون
«ثواب»; یعنی، جزا و «تثویب» به معنای جزا دادن است (قاموس). فعل «کانوا» ـ که بر مضارع داخل شده است ـ بر استمرار دلالت دارد.
2 - بی پاسخ نماندن تمسخرهای کافران و گرفتاری آنان به نتایج کردار خویش، امری طرفه و جالب توجّه است.
هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون
استفهام در آیه شریفه برای تقریر و تعجیب است; یعنی، کافران چنین حالتی را گمان نداشته و پیش بینی نمی کردند.
3 - کافران در قیامت، مورد تمسخر خداوند قرار خواهند گرفت.*
هل ثوّب
«ثواب» در مورد خیر و شرّ هر دو کاربرد دارد; ولی به خیر و خوبی اختصاص بیشتری دارد و در آن فراوان تر استعمال می شود (نهایه ابن اثیر). بنابراین ممکن است گفته شود: تعبیر «ثوّب» ـ که در قرآن تنها در مورد امر ناخوشایند استعمال شده (مفردات) ـ بیانگر آن است که خداوند، کیفر کافران را از روی تمسخر پاداش نامیده است.
4 - کردار بدکاران در قیامت، به صورت کیفر برای آنان ظاهر خواهد شد.*
هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون
«ما» در «ما کانوا...» مفعول دوم برای «ثوّب» است; یعنی، کافران با همان کردار خود، کیفر داده شدند.
5 - کفر، زمینه ساز گرفتاری به کیفرهای الهی در قیامت است.
هل ثوّب الکفّار
6 - مؤمنان، با آرمیدن بر تخت های بهشتی، مراحل کیفر دادن کافران را نظاره می کنند.
ینظرون . هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون
در برداشت یاد شده، آیه مورد بحث مفعول برای «ینظرون» (در آیه قبل) گرفته شده است.
بدکاران
بدکاران در قیامت 4; کیفر عمل بدکاران 4
بهشت
تکیه بر تختهای بهشت 6
خدا
استهزاهای خدا 3; زمینه کیفرهای خدا 5; ناظران کیفرهای خدا 6
عمل
کیفر تداوم عمل ناپسند 1
قیامت
ظهور حقایق در قیامت 4
کافران
استهزای کافران 3; حتمیت کیفر کافران 2; عوامل عذاب اخروی کافران 1; کافران در قیامت 1، 2، 3; کیفر استهزاهای کافران 2
کفر
آثار کفر 5
مؤمنان
تکیه گاه مؤمنان 6; نظارت مؤمنان 6