فِی جِیدهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ
[در دوزخ] در گردنش رَسَنی از چیزی سخت تافته خواهد بود.
1 - در افتادن همسر ابولهب به آتش جهنم، در حالتی خواهد بود که ریسمانی از الیاف به هم بافته در گردن دارد.
فی جیدها حبل من مسد
«جید» به معنای گردن یا محل گردنبند (قاموس) و «مسد» به معنای لیف ملایمی است که از درخت خرما گرفته می شود (العین). این آیه از آن جا که حال برای «امرأته» و هم زمان با عامل خود (سیصلی) است، حالت ورود ام جمیل به جهنم را ـ که به گردن او زنجیری از رشته های به هم بافته، بسته شده است ـ ترسیم می کند.
2 - عذاب آخرت، تجسّمی از گناه در دنیا است.
فی جیدها حبل من مسد
آیه شریفه ترسیمی از آخرت همسر ابولهب ارائه می دهد; یعنی، او همان طور که در دنیا بوته های خار را برمی داشت و بند آن را به گردن می انداخت، تا به راه پیامبر(ص) بیفشاند; در آخرت نیز بار گناه خود را برداشته و بند آن را به گردن خواهد انداخت.
3 - همسر ابولهب در آخرت، در نهایت ذلّت و با گردنبندی از لیف های بافته شده تحقیر خواهد شد.
فی جیدها حبل من مسد
برخی گفته اند: همسر ابولهب، سوگند یاد کرده بود که گردنبند فاخر خود را در دشمنی با پیامبر(ص) خرج کند و آیه شریفه با بیان این که در آخرت، او دارای گردنبند لیفی خواهد بود; اوج حقارت او را بیان کرده است. تعبیر «جید» گرچه با «عنق» به یک معنا است; ولی در موارد زینت کردن گردن «جید» استفاده می شود; ازاین رو بر استهزا و تحقیر او افزوده است.
4 - جهنم، دارای عذاب جسمی و شکنجه روحی
سیصلی نارًا ... و امرأته ... فی جیدها حبل من مسد
آتش، عذاب جسمی و تحقیر با بستن ریسمان به گردن، عذاب روحی است.
ابولهب
تحقیر اخروی همسر ابولهب 3; ذلت اخروی همسر ابولهب 3; ریسمان در گردن همسر ابولهب 1; گردنبند اخروی همسر ابولهب 3; ویژگیهای ورود همسر ابولهب به جهنم 1
جهنم
عذاب جسمی در جهنم 4; عذاب روحی در جهنم 4; مراتب عذابهای جهنم 4; ویژگیهای جهنم 4
عذاب
منشأ عذاب اخروی 2
عمل
تجسم عمل 2