تفسیر آیات قرآن کریم – سوره المسد– آیه3 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
سَیَصْلَی نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ
به زودی به آتش شعلهور خواهد سوخت.
1 - ابولهب در آخرت، به آتش گرفتار شده و در آن باقی خواهد ماند.
سیصلی نارًا
«صلی النار»; یعنی، به سختی گرفتار حرارت آتش شد (قاموس). «صلاة» (ریشه «یصلی» در نظر زجّاج) در اصل بر ملازمت دلالت دارد (لسان العرب). بنابراین «یصلی النار»، بیانگر خلود است.
2 - آتش دوزخ، دارای شعله ای عظیم و زبانه ای هولناک است.
نارًا ذات لهب
«لهب»; یعنی، زبانه آتش و یا شعله ور شدن آن هر گاه از دود خالی باشد (قاموس). نکره بودن «لهب»، بر عظمت و هولناکی آن دلالت دارد.
3 - قیامت، نزدیک و گرفتاری ثروتمندان مخالف دین به آتش دوزخ، حتمی است.
سیصلی
حرف «سین» در «سیصلی» در تهدید به کار رفته و بر حتمی بودن دلالت دارد (کشاف). در تفاوت «سین» و «سوف» گفته شده است: «سین» بر استقبال نزدیک دلالت دارد.
4 - ثروت و مقام، مانع گرفتاری به شعله های آتش جهنم نیست.
ما أغنی عنه ماله و ما کسب . سیصلی نارًا ذات لهب
5 - گرایش نیافتن ابولهب به اسلام تا آخر عمر، از پیشگویی های قرآن
سیصلی نارًا ذات لهب
ابولهب
جاودانگی ابولهب در جهنم 1; کفر ابولهب 5
ثروت
نقش ثروت 4
جهنم
حتمیت جهنم 3، 4; عظمت شعله آتش جهنم 2; ویژگیهای آتش جهنم 2; هولناکی آتش جهنم 2
دین
حتمیت عذاب اخروی مخالفان دین 3
قرآن
پیشگوییهای قرآن 5
قیامت
نزدیکی قیامت 3