مَا أَغْنَی عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ
مال او و آنچه به دست آورد از او [خطری را ]برطرف نساخت.
1 - ابولهب، دارای ثروت چشمگیر و دست مایه های فراوانی بود.
ماله و ما کسب
در فرق «مال» و «ما کسب»، سه وجه گفته شده است: 1. «مال» ثروت و «ما کسب» نتیجه عمل است; 2. «مال» ثروت و «ما کسب» جاه و مقامی است که شخص آن را به دست آورده است; 3. «مال» سرمایه و «ما کسب» درآمد آن است.
2 - ابولهب، ثروت و موقعیت های اکتسابی خویش را، نجات بخش از تهدیدهای الهی می دانست.
ما أغنی عنه ماله و ما کسب
3 - ثروت ابولهب و جاه و مقامی که کسب کرده بود، او را از گرفتاری به هلاکت و ناکامی در تلاش هایش، رهایی نبخشید.
تبّت یدا أبی لهب و تبّ . ما أغنی عنه ماله و ما کسب
«أغنی عنه»; یعنی، منصرف ساخت و بازگرداند از او (برگرفته از نهایه ابن اثیر). به قرینه آیه قبل و بعد، مراد بازداشتن از هلاکت و آتش جهنم است.
4 - اعمال ابولهب، حبط شده و سودی به حال او ندارد.
ما أغنی عنه ماله و ما کسب
تعبیر «ما کسب»، بر اعمال و نتیجه آنها صادق است.
5 - اعتماد به ثروت در برابر تهدیدهای الهی، خطری در کمین ثروتمندان
تبّت یدا أبی لهب و تبّ . ما أغنی عنه ماله و ما کسب
6 - ثروت و مقام، نمی تواند مانع تحقق نفرین خداوند باشد و عذاب او را دفع کند.
ما أغنی عنه ماله و ما کسب
به قرینه آیه بعد، جمله «ما أغنی ...» به دفع آتش جهنم نیز نظر دارد.
ابولهب
بینش ابولهب 2; تکبر ابولهب 2; ثروت ابولهب 1، 2; حبط عمل ابولهب 4; شکست ابولهب 3; نقش ثروت اندوزی ابولهب 3; هلاکت ابولهب 3
ثروت
آثار اعتماد به ثروت 5; نقش ثروت 6
ثروتمندان
تهدید ثروتمندان 5
خدا
تهدیدهای خدا 5; حتمیت تحقق نفرین خدا 6; حتمیت عذابهای خدا 6; مبارزه با تهدیدهای خدا 2