الَّذی کَذَّبَ وَتَوَلَّی
همان کسی که [حق را] تکذیب کرد و روی گرداند.
1 - کسانی که هدایت و انذارهای الهی را تکذیب کرده و از آن روی گردان شدند، شقی ترین افراد و گرفتار دشوارترین فرجام اند.
الذی کذّب و تولّی
آیات پیشین ـ که سخن از «هدایت» و «انذار» به میان آورده بود ـ قرینه است بر این که تکذیب و تولّی در رابطه با همان امور است.
2 - تکذیب کنندگان هدایت ها و انذارهای الهی و اعراض کنندگان از آن، در آتش جهنم مخلداند.
فأنذرتکم نارًا تلظّی . لایصلیها إلاّ ... الذی کذّب و تولّی
3 - بخل و ثروت اندوزی حاصل از آن و تکذیب پاداش های الهی، زمینه ساز تکذیب حکم انفاق و خودداری از صرف مال در راه تزکیه نفس
و أمّا من بخل ... الذی کذّب و تولّی
ارتباط این آیه با آیات پیشین، بیانگر اتحاد «من بخل...» با «الذی کذّب...» است و ارتباط آن با آیات بعد ـ که از اعطای مال به قصد تزکیه سخن گفته است ـ قرینه بر این است که علاوه بر تکذیب هدایت و انذار; تکذیب حکم انفاق نیز مراد است.
4 - تکذیب حکم انفاق و خودداری از صرف مال در راه تزکیه نفس، بالاترین درجه شقاوت است.
الأشقی . الذی کذّب و تولّی
ارتباط این آیه با نقطه مقابل آن در آیات بعد (الذی یؤتی ماله یتزکّی»، بیانگر برداشت یاد شده است.
انسان
شقی ترین انسان 1
انفاق
تکذیب انفاق 4; زمینه تکذیب انفاق 3
بخل
آثار بخل 3
تزکیه
اعراض از تزکیه 4; موانع تزکیه 3
ثروت اندوزی
آثار ثروت اندوزی 3
جهنم
جاودانان در جهنم 2
جهنمیان 2
خدا
آثار تکذیب پاداشهای خدا 3; فرجام معرضان از انذارهای خدا 1; فرجام معرضان از هدایتهای خدا 1; فرجام مکذبان انذارهای خدا 1; فرجام مکذبان هدایتهای خدا 1; معرضان از انذارهای خدا در جهنم 2; معرضان از هدایتهای خدا در جهنم 2; مکذبان انذارهای خدا در جهنم 2; مکذبان هدایتهای خدا در جهنم 2
شقاوت
بدترین شقاوت 4; مراتب شقاوت 4
فرجام
فرجام سخت 1