کَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ
چنین نیست [که می پندارید] بلکه شما این دنیای زودگذر را دوست می دارید.
1 - علاقه و دلبستگی به دنیا، از علت های کفر به قیامت و پرسش های انکارآمیز کافران درباره معاد
بل یرید الإنسـن لیفجر أمامه . یسئل أیّان یوم القیـمة ... کلاّ بل تحبّون العاجلة
برداشت یاد شده، بر این اساس استوار است که آیه شریفه مرتبط با آیه 5 و 6 همین سوره (بل یرید الإنسان لیفجر أمامه . یسئل أیّان یوم القیامة) باشد.
2 - نقدطلبی و نداشتن دوراندیشی، ریشه دلبستگی به دنیا و رها کردن آخرت
کلاّ بل تحبّون العاجلة
کاربرد واژه «عاجلة» (از ماده «عجله») به جای «الدنیا» می رساند که نقد بودن متاع دنیا و امکان دستیابی سریع تر به آن، نقش عمده ای در دنیاخواهی و آخرت گریزی کافران دارد.
3 - دلبستگی به دنیا و نقدطلبی، منشأ تمایل انسان به فسق و فجور
بل یرید الإنسـن لیفجر أمامه ... کلاّ بل تحبّون العاجلة
مطلب یاد شده، از ارتباط میان این آیه و آیه 5 استفاده می شود.
4 - تأثیر تمایلات و حبّ و بغض های انسان ها، در شکل گیری اندیشه و باورهای آنان
أیحسب الإنسـن ألّن نجمع عظامه ... کلاّ بل تحبّون العاجلة
5 - دنیا، جهانی است گذرا و ناپایدار.
کلاّ بل تحبّون العاجلة
برداشت یاد شده، از نام گذاری دنیا به «عاجلة» (زودگذر) استفاده می شود.
آخرت
منشأ اعراض از آخرت 2
بغض
آثار بغض 4
تعقل
عوامل مؤثر در تعقل 4
تمایلات
آثار تمایلات 4
دنیا
ناپایداری دنیا 5
دنیاطلبی
آثار دنیاطلبی 1، 3; منشأ دنیاطلبی 2
دین
آسیب شناسی دینی 1، 2
عجله
آثار عجله 2، 3
عقیده
عوامل مؤثر در عقیده 4
فسق
منشأ فسق 3
کافران
پرسشهای کافران 1
کفر
عوامل کفر به قیامت 1
محبت
آثار محبت 4