وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ
و همانا ما قرآن را برای تذکّر آسان کردیم، پس آیا هیچ عبرت گیرنده ای هست؟
1 - قرآن، کتابی آسان و قابل فهم برای همگان
و لقد یسّرنا القرءان
2 - بیدارگری و غفلت زدایی، رسالت اصلی قرآن
و لقد یسّرنا القرءان للذّکر
3 - لزوم استفاده هدایت گران، از شیوه ساده گویی برای ارشاد مردم
و لقد یسّرنا القرءان للذّکر
بیان الهی، در حقیقت رهنمودی به همه هدایت گران است که باید شیوه ساده گویی را در بیان حقایق برای مردم برگزینند.
4 - آسان سازی مفاهیم عالی قرآن در سطح فهم همگان، جلوه ای از عظمت و قدرت خداوند
و لقد یسّرنا القرءان
جمع آمدن ضمیر متکلم در «یسّرنا» ـ در صورتی که برای تفخیم باشد ـ می تواند مطلب بالا را افاده کند.
5 - حقیقت ملکوتی قرآن، دور از درک و اندیشه توده ها *
و لقد یسّرنا القرءان
مفهوم «و لقد یسّرنا القرآن ...» این است که حقایق قرآنی، در مرحله نخست و قبل از آسان شدن، سنگین بوده است; به گونه ای که چه بسا بیشتر انسان ها در درک آن ناتوان می شدند.
6 - نقل داستان ها و واقعیت های تاریخی، در قالبی ساده و آسان، دارای تأثیری فزون تر در خاطر توده ها
کذّبت ثمود بالنّذر ... و لقد یسّرنا القرءان للذّکر فهل من مدّکر
برداشت یاد شده در صورتی است که «لقد یسّرنا...» نظر به نقل داستان قوم ثمود داشته باشد.
7 - ترغیب مردم از سوی خداوند، برای اندیشه در قرآن
و لقد یسّرنا القرءان ... فهل من مدّکر
8 - بهره گیری از معارف و رهنمودهای قرآن، در گرو بیداری و به دور بودن از غفلت
و لقد یسّرنا القرءان ... فهل من مدّکر
این که خداوند انسان های متذکر و بیدار را به تأمل در قرآن فراخوانده است; معلوم می شود که غافلان، شایستگی درک معارف و حقایق آن را ندارند.
انسان
محدوده فهم انسان 5
تاریخ
روش نقل تاریخ 6
تبلیغ
روش تبلیغ 3; ساده گویی در تبلیغ 3
تفکر
تشویق به تفکر 7; تفکر در قرآن 7
تنبه
آثار تنبه 8; عوامل تنبه 2
خدا
تشویق های خدا 7; نشانه های قدرت خدا 4; نشانه های عظمت خدا 4
قرآن
اهداف قرآن 2; تذکرات قرآن 2; حقیقت قرآن 5; زمینه استفاده از قرآن 8; سهولت فهم قرآن 1، 4; عظمت قرآن 5; ویژگیهای قرآن 1، 5
قصه
روش نقل قصه 6
هدایتگران
مسؤولیت هدایتگران 3
هوشیاری
آثار هوشیاری 8