وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ
و قسم به زوج و فرد.
1 - سوگند خداوند، به جفت و تاق
و الشفع و الوتر
حرف «ال» در «الشفع» و «الوتر»، برای جنس است. درباره مصداق شفع و وتر، نظرهای گوناگونی ابراز شده است; برخی گفته اند: «شفع» روز هشتم ذی الحجه (یوم الترویة) و «وتر» روز عرفه است و برخی آن دو را بر نماز شفع و وتر تطبیق داده اند. در نظری دیگر، شفع روز قربان و وتر روز عرفه است. این احتمال نیز وجود دارد که «شفع»، به تمام مخلوقات نظر داشته و مراد از «وتر»، ذات باری تعالی باشد; زیرا تنها او است که مرکب نیست.
2 - «[فی المجمع] الشفع الخلق ... و الوتر اللّه تعالی ... و هی روایة أبی سعید الخدری عن النبیّ(ص);(1)
[در مجمع البیان آمده است:] شفع مخلوقات اند ... و وتر خدای تعالی است ... و این روایت ابی سعید خدری از پیامبر(ص) است».
3 - «عن الصادق(ع) أنّه قال: فی قول اللّه عزّوجلّ «و الشفع و الوتر» قال: الشفع الرکعتان و الوتر الواحدة التی یقنت فیها;(2)
از امام صادق(ع) روایت شده که درباره سخن خداوند عزّوجلّ «و الشفع و الوتر»، فرمود: شفع همان دو رکعت (نماز شب) و وتر همان یک رکعتی است که در آن قنوت خوانده می شود».
4 - «[فی المجمع] قیل: الشفع یوم النحر و الوتر یوم عرفة ... و هی روایة جابر عن النبیّ(ص);(3)
[در مجمع البیان آمده است:]گفته شده که شفع روز «قربانی» و وتر روز «عرفه» است ... و این روایت جابر از پیامبر(ص) است».
5 - «[فی المجمع] و قیل الشفع یوم الترویة و الوتر یوم عرفة و روی ذلک عن أبی جعفر و أبی عبداللّه(ع);(4)
[در مجمع البیان آمده است:] گفته شده که شفع روز ترویه (هشتم ذی الحجه) و وتر روز عرفه است و این مطلب از امام باقر و امام صادق(ع) روایت شده است».
6 - «عن النبیّ(ص) انّه سُئل عن الشفع و الوتر فقال: یومان و لیلة یوم عرفة و یوم النحر، و الوتر لیلة النحر لیلة جُمَع;(5)
از پیامبر(ص) از شفع و وتر سؤال شد; آن حضرت فرمود: دو روز و یک شب است روز عرفه و روز قربانی و وتر شب قربانی است که شب مشعر است».
ترویه
روز ترویه 5
ذی الحجه
هشتم ذی الحجه 5
روایت 2، 3، 4، 5، 6
سوگند
سوگند به شفع 1; سوگند به وتر 1
شفع
مراد از شفع 3، 4، 5، 6
شفیع
مراد از شفیع 2
عرفه
روز عرفه 4، 5، 6
عیدقربان 4
روز عیدقربان 6 4; شب عیدقربان 6 4
قرآن
سوگندهای قرآن 1
نماز
نماز شفع 3; نماز وتر 3
وتر
مراد از وتر 2، 3، 4، 5، 6
پی نوشت ها :
1. مجمع البیان، ج 10، ص 736، نورالثقلین، ج 5، ص 571، ح 3.
2. دعائم الاسلام، ج 1، ص 205; بحارالأنوار، ج 84، ص 223، ح 33.
3. مجمع البیان، ج 10، ص 736; نورالثقلین، ج 5، ص 571، ح 3.
4. مجمع البیان، ج 10، ص 736; نورالثقلین، ج 5، ص 571، ح 3.
5. الدرالمنثور، ج 8، ص 503.