وَلَا یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ
و هیچ کس مانند به بند کشیدن او به بند نکشد.
1 - خداوند در قیامت، خطاکاران را چنان به بند می کشد که از هیچ کس ساخته نیست.
و لایوثق وثاقه أحد
ضمیر «وثاقه» به «ربّک» در آیات پیشین برمی گردد. «وثاق» اسم مصدر برای «ایثاق» (به بند کشیدن) است; نظیر عطا و اعطاء. این کلمه به معنای آنچه چیزی را با آن ببندند، نیز آمده است (مفردات راغب)، ولی این معنا با ترکیب آیه شریفه سازگار نیست.
2 - عذاب های الهی در آخرت، گریزناپذیر است.
و لایوثق وثاقه أحد
3 - کسانی که یتیمان را گرامی نداشته و بر تغذیه مساکین توصیه نمی کنند و به ناحق ارث دیگران را تصرف کرده و به مال دنیا دل بسته اند، در قیامت به سخت ترین شکل به بند کشیده خواهند شد.
لاتکرمون ... لاتحـضّون ... تأکلون ... تحبّون ... و لایوثق وثاقه أحد
ممکن است ضمیر «وثاقه» به «الإنسان» برگردد. در این صورت «وثاق» به مفعول خود اضافه شده است.
ارث
آثار غصب ارث 3
خدا
شدت عذابهای خدا 1; عذابهای خدا 2
خطاکاران
خطاکاران در قیامت 1; عذاب خطاکاران 1
دنیاطلبی
آثار دنیاطلبی 3
عذاب
حتمیت عذاب های اخروی 2; زمینه عذاب های اخروی 3; عذاب سخت 3; مراتب عذاب 3
مساکین
آثار بی اعتنایی به مساکین 3
یتیم
آثار بی احترامی به یتیم 3