لَیْسَ عَلَی الْأَعْمَی حَرَجٌ وَلَا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَی الْمَرِیضِ حَرَجٌ وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَن یَتَوَلَّ یُعَذِّبْهُ عَذَابًا أَلِیمًا
بر نابینا و بر لنگ و بر مریض گناهی نیست [اگر در جهاد شرکت نکنند] و هر کس خدا و رسولش را اطاعت کند او را به باغ هایی در می آورد که از پایین آنها نهرها جریان دارد و هر کس روی بگرداند به عذابی دردآور عذابش می کند.
1 - افراد نابینا، لنگ و مریض، معاف از شرکت در جنگ
لیس علی الأعمی حرج و لا علی الأعرج حرج و لا علی المریض حرج
2 - تکالیف و مسؤولیت های الهی، برای انسان ها متناسب با امکانات و توان آنان
لیس علی الأعمی حرج ... و لا علی المریض حرج
3 - افراد مریض و ناتوان از شرکت در سفر حدیبیه، نگران از عدم حضور خود و همراهی نکردن مسلمانان در آن سفر *
لیس علی الأعمی حرج و لا علی الأعرج حرج و لا علی المریض حرج
توبیخ شدید متخلّفان از سفر حدیبیه در آیات گذشته و استثنای معذوران در این آیه; بیانگر آن است که مؤمنان معذور، نگران آن بوده اند که مشمول توبیخ خداوندباشند. خداوند در این آیه، به رفع این نگرانی آنان پرداخته است.
4 - باغ های بهشت، با نهرهای همیشه جاری، پاداش الهی به شرکت کنندگان در جهاد و نبرد با دشمنان دین
و من یطع اللّه و رسوله یدخله جنّـت تجری
با توجه به این که سیاق آیات، در رابطه با جنگ و جهاد می باشد; مراد از «من یطع...» کسی است که فرمان جهاد را اطاعت کرده است.
5 - اطاعت از رسول خدا، عین اطاعت از خدا است.
و من یطع اللّه و رسوله یدخله جنّـت
از عطف رسول به «اللّه» ـ بدون تکرار فعل «یطع» ـ مطلب بالا قابل برداشت است.
6 - پیامبراکرم(ص)، دارای حق ولایت و فرماندهی بر انسان ها
و من یطع اللّه و رسوله یدخله جنّـت
7 - روح تسلیم و اطاعت از خدا و رسول او، ملاک اصلی ورود به بهشت
و من یطع اللّه و رسوله یدخله جنّـت تجری من تحتها الأنهـر
موضوع قرار گرفتن اطاعت به جای هر عنوان دیگری، می تواند اشاره به مطلب بالا باشد.
8 - اهمیت نقش نهرهای بهشت، در زیبایی و جذابیت آن
جنّـت تجری من تحتها الأنهـر
از این که خداوند، تنها وصفی را که برای باغ های بهشت یاد کرده وصف «تجری...» است; مطلب یاد شده استفاده می شود.
9 - باغ های بهشت، دارای ویژگی های مادی *
جنّـت تجری من تحتها الأنهـر
آنچه از ظاهر آیه شریفه استفاده می شود، این است که وعده های الهی به وجود باغ های بهشتی، بیانی نمادین و کنایی نیست; بلکه بیانگر عینیتی ملموس است.
10 - افراد ناتوان از جهاد، همانند مجاهدان، برخوردار از بهشت در صورت داشتن روح اطاعت در برابر خدا و رسول او
لیس علی الأعمی حرج ... و من یطع اللّه و رسوله جنّـت
برداشت بالا بنا بر این نکته است که «من یطع...» جواب سؤال مقدر باشد، زیرا پس از رفع حکم جهاد از افراد ناتوان، ممکن است سؤال شود که: چرا این گروه از فیض جهاد محروم اند؟ خداوند در جواب می فرماید: آنان نیز اگر مطیع باشند، همانند مجاهدان، از پاداش الهی برخوردار خواهند بود.
11 - لزوم تلاش در اجرای فرمان الهی در حد توان، حتی با معاف بودن از برخی مراتب آن *
لیس علی الأعمی حرج ... و من یطع اللّه و رسوله یدخله جنّـت
بیان «من یطع...» ـ پس از «لیس علی الأعمی...» ـ ممکن است بیانگر این نکته باشد که: گر چه افراد ناتوان، از شرکت در جنگ معاف اند; اما آنان با زنده داشتن روح اطاعت و تلاش در اجرای فرمان های الهی و شرکت در خدمات پشت جبهه، می توانند به فیض و پاداش جهاد دست یابند.
12 - روی گردانان از اطاعت خدا و رسول او و جهاد در راه الهی گرفتار عذابی بس درد ناک
و من یتولّ یعذّبه عذابًا ألیمًا
اسلام
تاریخ صدر اسلام 3
اطاعت
آثار اطاعت از خدا 7، 10; آثار اطاعت از محمد(ص) 5، 7، 10; اطاعت از خدا 5; اهمیت اطاعت از خدا 11
بهشت
اهمیت نهرهای بهشت 8; پاداش بهشت 4; زیبایی بهشت 8; عوامل جذابیت بهشت 8; موجبات بهشت 7; نهرهای بهشت 4; ویژگیهای باغهای بهشت 4، 9
بیمار
معذوریت بیمار 1; نگرانی بیمار 3
تسلیم
آثار تسلیم به خدا 7
تکلیف
تلاش در عمل به تکلیف 11; شرایط تکلیف 2; قدرت در تکلیف 1، 2
جهاد
عذاب معرضان از جهاد 12; معذوران از جهاد 1; معذوران از جهاد در بهشت 10; نگرانی معذوران از جهاد 3
حدیبیه
نگرانی متخلفان از مسافرت به حدیبیه 3
حقوق
حق ولایت 6
خدا
پاداشهای خدا 4
صلح حدیبیه
قصه صلح حدیبیه 3
عذاب
عذاب دردناک 12; مراتب عذاب 12
کور
معذوریت کور 1
لنگ
معذوریت لنگ 1
مجاهدان
پاداش اخروی مجاهدان 4; مجاهدان در بهشت 10
محمد(ص)
حقوق محمد(ص) 6; عذاب معرضان از محمد(ص) 12; ولایت محمد(ص) 6
معرضان ازخدا
عذاب معرضان ازخدا 12