بَلْ ظَنَنتُمْ أَن لَّن یَنقَلِبَ الرَّسُولُ وَالْمُؤْمِنُونَ إِلَی أَهْلِیهِمْ أَبَدًا وَزُیِّنَ ذَلِکَ فِی قُلُوبکُمْ وَظَنَنتُمْ ظَنَّ السَّوْءِ وَکُنتُمْ قَوْمًا بُورًا
[نه چنان بود] بلکه پنداشتید که پیامبر و مؤمنان هرگز به سوی خانواده های خود برنمی گردند و این در قلب های شما زینت داده شد و گمان بد بردید و شما مردمی سزاوار هلاکت بودید.
1 - سفر پیامبر(ص) و مؤمنان در جریان حدیبیه، سفری پرخطر و بی بازگشت در نظراعراب متخلف
بل ظننتم أن لن ینقلب الرسول و المؤمنون إلی أهلیهم أبدًا
2 - سفر پیامبر(ص) و مؤمنان به سوی مکه قبل از حدیبیه، بدون همراهی خانواده هایشان *
بل ظننتم أن لن ینقلب الرسول و المؤمنون إلی أهلیهم
تعبیر «إلی أهلیهم»، این احتمال را تقویت می کند که خانواده سپاه اسلام در مدینه باقی مانده و در سفر همراهشان نبوده اند.
3 - ترس از مرگ، عامل اصلی تخلّف اعراب از همراهی پیامبر(ص)، در سفر حدیبیه
بل ظننتم أن لن ینقلب الرسول و المؤمنون إلی أهلیهم أبدًا
4 - اخبار خداوند از تصورات درونی اعراب متخلّف، نشانه ای از علم عمیق او به کردار بندگان
بل کان اللّه بماتعملون خبیرًا . بل ظننتم أن لن ینقلب الرسول
از ارتباط این آیه با ذیل آیه قبل، مطلب بالا برداشت می شود.
5 - تحلیل متخلفان درباره سفر حدیبیه و بی فرجام بودن آن، متّکی بر محاسبات بشری و نادیده گرفتن اراده الهی
بل ظننتم أن لن ینقلب الرسول و المؤمنون إلی أهلیهم أبدًا
از قرائن و زمینه های تاریخی، دشواری این سفر قابل پیش بینی بود و متخلفان براساس همین معیارها، این سفر را بی فرجام می دیدند; غافل از این که دعوت پیامبر(ص) به بن بست نخواهد رسید و حمایت الهی از آن حضرت دریغ نخواهد شد.
6 - حرکت در مسیر تکلیف الهی، درپی دارنده امدادهای خداوند و غیرقابل تحلیل با محاسبات بشری*
إنّا فتحنا لک فتحًامبینًا ... بل ظننتم أن لن ینقلب الرسول و المؤمنون إلی أهلیهم أبدًا
خداوند، صلح حدیبیه را «فتح مبین» نام داده و در این آیه تحلیل اعراب متخلف را، تحلیلی نادرست معرفی کرده است; از این نکته استفاده می شود که سفر حدیبیه، طبق محاسبات ظاهری می توانسته خطرآفرین باشد; ولی اراده الهی به حمایت از دین و پیامبر(ص) از این سفر پرخطر، فتحی مبین را پدید آورده است.
7 - متخلفان از سفر حدیبیه، شیفته تحلیل غلط خود درباره آن سفر
بل ظننتم ... و زیّن ذلک فی قلوبکم
برداشت بالا بنابراین نکته است که «ذلک» اشاره به پندار و تحلیلی باشد که از تعبیر «ظننتم أن لن ینقلب...» استفاده می شود; یعنی، این تحلیل در نظرشان زیبا جلوه کرده و خود شیفته آن گردیدند.
8 - تصوّر، شیفتگی نسبت به ترسیم و تحلیل های ذهنی خود، زمینه لغزش در محاسبات
بل ظننتم ... و زیّن ذلک فی قلوبکم
9 - اعراب متخلف از دعوت پیامبر(ص)، بدگمان به خداوند و فرجام مؤمنان
بل ظننتم أن لن ینقلب ... و ظننتم ظنّ السوء
پندار بد اعراب، یا از آن جهت بوده که گمان می کردند خداوند، پیامبرش را یاری نخواهد کرد ـ و این بدگمانی به خدا است ـ و یا از آن جهت بوده که آینده ای تیره برای مؤمنان در ذهن خود ترسیم کرده بودند.
10 - اعراب متخلف از دعوت پیامبر(ص)، مردمی بی خاصیت و بی ارج در نظر خداوند
و کنتم قومًا بورًا
«بوراً» در اصل به معنای شدت کساد است و در این آیه، کنایه از بی خاصیت و بی ارزش بودن می باشد.
11 - جامعه بی فرهنگ بدوی، زاینده انسان های بی ارج و مسؤولیت گریز*
و کنتم قومًا بورًا
برداشت بالا با توجّه به این نکته است که در این مجموعه آیات، به جای هر عنوان دیگری، تعبیر «الأعراب» مطرح شده و این تعبیر می تواند مشعر به علیت باشد. هم چنین واژه «کنتم» حکایت از دیرینه ای طولانی دارد و «قوماً» اشاره به حیثیت اجتماعی می تواند داشته باشد و واژه «بوراً» نیز به معنای بی خاصیتی و بیهودگی است.
12 - پندارها و نگرش های غلط، تباه کننده شخصیت و ارج انسانی
و ظننتم ظنّ السوء و کنتم قومًا بورًا
برداشت یاد شده بنابراین نکته است که ظن سوء، زمینه جمله بعد باشد; یعنی، از آن زمان که بدگمان شدید به فساد و تباهی کشیده شدید.
ارزیابی
زمینه لغزش در ارزیابی 8
اسلام
تاریخ صدر اسلام 2، 3
انسان
انسان های بی شخصیت 11
بادیه نشینان
سوءظن بادیه نشینان 9; منشأ تخلف بادیه نشینان 3
بادیه نشینی
آثار بادیه نشینی 11
بینش
آثار بینش غلط 12
تحلیل
زمینه تحلیل غلط 8
ترس
ترس از مرگ 3
تکلیف
آثار عمل به تکلیف 6
حدیبیه
بی شخصیتی متخلفان از مسافرت به حدیبیه 10; بینش متخلفان از مسافرت به حدیبیه 1; تحلیل غلط متخلفان از مسافرت به حدیبیه 5، 7; ترس متخلفان از مسافرت به حدیبیه 3; خطر مسافرت به حدیبیه 1; رازهای متخلفان از مسافرت به حدیبیه 4; سوءظن متخلفان از مسافرت به 9; غفلت متخلفان از مسافرت به حدیبیه 5; فرجام مسافرت به حدیبیه 1، 5; علایق متخلفان از مسافرت به حدیبیه 7
خدا
زمینه امدادهای خدا 6; سوءظن به خدا 9; علم خدا به اعمال 4; علم غیب خدا 4; نشانه های وسعت علم خدا4
شخصیت
آسیب شناسی شخصیت 11، 12; عوامل تباهی شخصیت 12
صلح حدیبیه
قصه صلح حدیبیه 2، 3
علایق
علاقه به تحلیل غلط 8
غفلت
غفلت از اراده خدا 5
فرهنگ
آثار بی فرهنگی 11
مؤمنان
خانواده مؤمنان 2; سوءظن به فرجام مؤمنان 9; مسافرت مؤمنان به مکه 2
محمد(ص)
خانواده محمد(ص) 2; مسافرت محمد(ص) به مکه 2
مسؤولیت
زمینه فرار از مسؤولیت 11