ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُمْ
سپس حسابشان نیز فقط برعهده ما است.
1 - خداوند، حسابرسی اعمال مردم را بر خود لازم شمرده است.
ثمّ إنّ علینا حسابهم
2 - حسابرسی اعمال در قیامت برای کافران، از حضور در پیشگاه خداوند دشوارتر است.
ثمّ إنّ علینا حسابهم
حرف «ثمّ»، بر تراخی رتبی دلالت دارد و بیانگر آن است که مرحله حسابرسی، سخت تر از مرحله رجوع به خداوند است; هر چند هر دو هم زمان باشند.
3 - روی گردانان از رهنمودهای پیامبر(ص) و کافران به آن، در قیامت مورد حسابرسی و مؤاخذه قرار خواهند گرفت.
إلاّ من تولّی و کفر ... ثمّ إنّ علینا حسابهم
4 - حسابرسی اعمال، از اهداف احضار همگان در پیشگاه خداوند است.
إنّ إلینا إیابهم . ثمّ إنّ علینا حسابهم
5 - وجود کارگزارانی چند، برای حسابرسی اعمال مردم در قیامت
ثمّ إنّ علینا حسابهم
برداشت یاد شده، از ضمیر «نا» استفاده شده است.
6 - «عن قَبیصَة بن یزیدالجُعفیّ قال: دخلت علی الصادق جعفربن محمد(ع) ... قلت ... أسألک عن قول اللّه تعالی «إنّ إلینا إیابهم . ثمّ إنّ علینا حسابهم» قال: نعم یا قَبیصة إذا کان یوم القیامة جعل اللّه حساب شیعتنا علینا فما کان بینهم و بین اللّه استوهبه محمد(ص) من اللّه و ما کان فیما بینهم و بین الناس من المظالم أدّاه محمد(ص) عنهم و ما کان فیما بیننا و بینهم وهبناه لهم حتّی یدخلون الجنّة بغیر حساب;(1)
قَبیصة بن یزید جعفی روایت کرده که خدمت امام صادق(ع) رسیدم و گفتم: از شما درباره سخن خدای تعالی «إنّ إلینا إیابهم . ثمّ إنّ علینا حسابهم» سؤال دارم امام فرمود: آری ای قبیصه! زمانی که قیامت برپا شود، خداوند حساب شیعیان ما را به ما واگذار می کند. پس هر چه [از خطا و گناه] که بین آنان و خدا باشد، [حضرت ]محمد(ص) از خداوند بخشش آن را طلب می کند و آنچه از مظلمه و حقوق که بین آنان و مردم باشد، آن را نیز [حضرت] محمد(ص) پرداخت می کند و آنچه [از حقوق ]بین ما و آنان باشد، ما به آنان می بخشاییم; تا این که بدون حساب وارد بهشت شوند».
ائمه(ع)
نقش ائمه(ع) 6
انسان
انسان ها در قیامت 5; حسابرسی عمل انسان ها 4، 5; فلسفه حشر انسان ها 4
خدا
افعال خدا 1
روایت 6
شیعیان
حسابرسی شیعیان 6
عمل
حتمیت حسابرسی عمل 1
کارگزاران خدا 5
کافران
سختی حسابرسی عمل کافران 2; کافران در قیامت 2
محمد(ص)
حسابرسی مکذبان محمد(ص) 3; سرزنش مکذبان محمد(ص) 3; نقش محمد(ص) 6
پی نوشت ها :
1. تفسیر فرات کوفی، ص 552، ح 707; بحارالأنوار، ج 7، ص 203، ح 89.