کَلَّا لَئِن لَّمْ یَنتَهِ لَنَسْفَعًا بالنَّاصِیَةِ
چنین نیست که [که او می پندارد] اگر دست بر ندارد، قطعاً [در قیامت ]موی پیشانی اش را به قهر خواهیم گرفت.
1 - لزوم پرهیز از مخالفت با نماز و اجتناب از تکذیب دین
کلاّ
حرف «کلاّ» برای ردع و بازداشتن از گفتار یا کرداری است که پیش از آن آمده و در آیه شریفه ناظر به اموری است که کلمات «کذّب»، «تولّی»، «ألم یعلم» و «ینهی» در آیات پیشین بر آن دلالت داشت.
2 - تکذیب فرمان های متقی پرور، ناروا است.
أو أمر بالتّقوی . أرءیت إن کذّب ... کلاّ
3 - لزوم توجّه به نظارت خداوند، بر گفتار و رفتار انسان
ینهی ... ألم یعلم بأنّ اللّه یری . کلاّ
4 - خاتمه دادن به موضع گیری در برابر نماز، فرمان خداوند به نهی کننده پیامبر(ص) از ادای آن
أرءیت الذی ینهی . عبدًا إذا صلّی ... لئن لم ینته
5 - خداوند، مخالفان پیامبر(ص) را در صورت تداوم بر مخالفت با نماز، هدایت و تقوا، به مؤاخذه ای سخت تهدید کرد.
لئن لم ینته لنسفعًا بالناصیة
6 - سوگند خداوند در تأکید بر مؤاخذه حتمی تکذیب گران دین و مخالفان نماز، هدایت و تقوا
لئن لم ینته لنسفعًا بالناصیة
«لام» در «لئن...» لام قسم است.
7 - گرفتن موهای بالای پیشانی تکذیب گران دین و کشاندن ذلیلانه آنان به سوی آتش، کیفر مخالفت آنها با نماز، هدایت و تقوا
ینهی . عبدًا إذا صلّی ... لئن لم ینته لنسفعًا بالناصیة
«ناصیة» به معنای انتهای رستنگاه مو از قسمت جلو سر است، ریشه این کلمه بر «علوّ» دلالت دارد و چون رستنگاه ناصیه در قسمت بالای سر است، این نام را بر آن نهاده اند (مقاییس اللغة). قسمت جلو سر را نیز «ناصیه» گویند (تاج العروس). «نسفعن» ـ که «نون تأکید» آن به صورت تنوین نوشته می شود ـ یعنی، چنگ می زنیم و می کشانیم و ممکن است به معنای «سیاه می کنیم»، «نشانه می گذاریم» یا «به خواری می کشانیم» باشد. (برگرفته از قاموس)
8 - تکذیب دین و روی گردانی از آن، در پی دارنده کیفری تحقیرآمیز و گریزناپذیر
أرءیت إن کذّب و تولّی ... کلاّ لئن لم ینته لنسفعًا بالناصیة
گرفتن موهای جلو سر ـ علاوه بر تحقیر ـ شخص را به طور کامل تسلیم گیرنده آن می سازد; به گونه ای که مقاومت سودی نمی بخشد. کیفر یاد شده ـ به قرینه «سندع الزبانیة» (در آیات بعد) ـ مربوط به قیامت است; ولی دلالت آیه شریفه بر کیفر دنیوی نیز بعید نیست.
9 - سیه رویی و ثبت نشانه دروغ گویی و گناه کاری بر پیشانی تکذیب گران دین، کیفر مخالفت آنان با نماز، هدایت و تقوا
لنسفعًا بالناصیة
برداشت یاد شده، ناظر به معانی گوناگونی است که برای «سفع» در توضیح برداشت هفتم ذکر شد. وصف های «کاذبة» و «خاطئة» (در آیه بعد)، مشخّصات نشانه را بیان کرده است.
تقوا
تکذیب تقوا 2; تهدید مخالفان تقوا 5; حتمیت کیفر مخالفان تقوا 6; کیفر مخالفان تقوا 7; کیفر مخالفت با تقوا 9; ممانعت از تبلیغ تقوا 2
خدا
اوامر خدا 4; تهدیدهای خدا 5
دین
آثار دروغگویی مکذبان دین 9; آثار گناه مکذبان دین9; اعراض از تکذیب دین 1; تحقیر معرضان از دین 8; تحقیر مکذبان دین 8; حتمیت کیفر مکذبان دین 6; سیاه رویی مکذبان دین 9; کیفر اعراض از دین 8; کیفر مکذبان دین 7، 8
ذکر
اهمیت ذکر نظارت خدا 3
عمل
عمل ناپسند 2
قرآن
سوگندهای قرآن 6
کیفر
تهدید به کیفر سخت 5; کیفر با رستنگاه مو 7; مراتب کیفر5
محمد(ص)
تهدید مانعان از نماز محمد(ص) 5; تهدید مخالفان محمد(ص) 5; ممانعت از نماز محمد(ص) 4
نماز
اعراض از ممانعت با نماز 1 ، 4; حتمیت کیفر مخالفان نماز 6; کیفر مخالفان نماز 7; کیفر مخالفت با نماز 9; ناهیان از نماز 4
هدایت
تهدید هدایت ستیزان 5; حتمیت کیفر هدایت ستیزی 6; کیفر مخالفت با هدایت 9; کیفر هدایت ستیزان 7