وَلَمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُوْلَئِکَ مَا عَلَیْهِم مِّن سَبیلٍ
و کسانی که پس از ظلم دیدنشان [برای رفع آن] طلب یاری می کنند قطعاً اعتراضی بر آنان نیست.
1 - انتقام گرفتن از متجاوزان و ستمگران، حق مشروع و مسلّم انسان های ستمدیده است.
و لمن انتصر بعد ظلمه فأولـئک ما علیهم من سبیل
2 - مظلومانی که از حق مشروع مقابله به مثل نمی گذرند، سزاوار ملامت و سرزنش نیستند.
و لمن انتصر ... ما علیهم من سبیل
3 - ستمدیدگان، به خاطر گرفتن انتقام خود از ستمگران، در قیامت عقوبت نخواهند دید.
فأولـئک ما علیهم من سبیل
جمله «فأولـئک ما علیهم من سبیل» به قرینه ذیل آیه بعد (أولـئک لهم عذاب ألیم)، می تواند اشاره به برداشت بالا داشته باشد.
4 - یاری خواستن ستمدیده، برای انتقام از ستمگر، حق مشروع او است.
و لمن انتصر بعد ظلمه
گروهی از مفسران «إنتصار» را به معنای یاری طلبیدن گرفته اند.
5 - قصاص قبل از جنایت، امری ناروا و ممنوع است.
و لمن انتصر بعد ظلمه
قید «بعد ظلمه» می تواند اشاره به این داشته باشد که قبل از تحقق ظلم، هرگونه اقدام انتقام جویانه، مطرود است.
احکام: 5
ظالمان:
انتقام از ظالمان 1
قصاص:
قصاص قبل از جنایت 5
متجاوزان:
انتقام از متجاوزان 1
محرمات: 5
مظلومان:
استمداد مظلومان 4; انتقام مظلومان 2، 3، 4; حقوق مظلومان 1، 2، 4; مظلومان در قیامت 3