وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا
و قسم به نفس آدمی و آن که آن را به طور متعادل بپرداخت،
1 - سوگند خداوند به جان انسان ها
و نفس
«نفس»، به معنای روح و نیز جسد آمده است (صحاح اللغة). آیات بعد ـ که ویژگی های روح انسان را مطرح می کند ـ قرینه بر اراده معنای اول است. کلمه «نفس» گرچه نکره است; ولی بر ابهام دلالت ندارد. بلکه مراد جنس نفس است; زیرا آنچه بعد از آن، درباره نفس ذکر شده مربوط به تمام نفس ها است. نکره در این موارد، مفید تفخیم است.
2 - روح، موجودی با عظمت و شایسته سوگند خداوند
و نفس
3 - سوگند خداوند، به آفرینش متعادل و به دور از افراط و تفریط نفس انسان
و ما سوّیها
حرف «ما» در «ماسوّاها» مصدری بوده و مفاد آیه شریفه، سوگند به تسویه نفس است. برخی آن را موصول و تعبیر «و ما سوّاها» را سوگند به خداوند دانسته اند. سیاق آیات ـ که نمودار سوگند به مخلوقات است ـ با احتمال اول مناسب تر است.
4 - تعادل توانمندی های روح انسان و دور بودن آنها از هر گونه افراط و تفریط، وصفی شگفت و نشانه عظمت خداوند است.
و ما سوّیها
5 - خداوند، جان انسان ها را متعادل و به دور از افراط و تفریط آفریده است.
سوّیها
«سوّاه»; یعنی، آن را «سویّ» قرار داد (قاموس). «سویّ» درباره چیزی گفته می شود که از افراط و تفریط، در مقدار و کیفیت مصون باشد. (مفردات)
6 - سوگند خداوند، به تعدیل کننده و سامان دهنده قوای روحی انسان
و ما سوّیها
چنانچه مراد از «ما» در «ما سوّاها» خداوند باشد، جایگزین ساختن آن به جای «من»، به جهت ابهام عظمت آمیزی است که در «ما» وجود دارد.
7 - سوگند خداوند به خود
و ما سوّیها
خدا
خالقیت خدا 5; نشانه های عظمت خدا 4
روح
اعتدال روح 5; شگفتی اعتدال روح 4; عظمت روح 2; ویژگیهای روح 5
سوگند
سوگند به اعتدال روح 3; سوگند به تعدیل کننده روح 6; سوگند به جان انسان ها 1; سوگند به خدا 7; سوگند به روح 2
قرآن
سوگندهای قرآن 1، 2، 3، 6، 7