وَنَادَوْا یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ قَالَ إِنَّکُم مَّاکِثُونَ
و ندا می کنند: ای مالک! [بگو:] پروردگارت به ما مرگ دهد، می گوید: شما حتماً ماندنی هستید.
1 - التجای دوزخیان به نگهبانان دوزخ، برای وساطت میان ایشان و پروردگار
و نادوا یـملک لیقض علینا ربّک
2 - جایگاه دوزخیان، دور از محل استقرار نگهبانان دوزخ
و نادوا
کاربرد واژه «ندا» به جای «قول»، می تواند اشاره به این نکته باشد که دوزخیان با فاصله بسیار تقاضای وساطت مالک دوزخ را دارند.
3 - دوزخیان، عاجزانه در تمنای مرگ و نابودی، برای رهایی یافتن از عذاب
کانوا هم الظـلمین . و نادوا یـملک لیقض علینا ربّک
4 - استقبال مجرمان از مرگ در جهنم، نمایانگر شدت عذاب اخروی ایشان است.
و نادوا یـملک لیقض علینا ربّک
5 - جهنم، دارای نگهبان و سرپرستی معین و مشخص
و نادوا یـملک لیقض علینا ربّک
خطاب «یا مالک» از سوی جهنمیان، بیانگر این است که جهنم دارای نگهبان مشخصی است.
6 - دوزخیان، محروم از گفتوگوی مستقیم با خداوند *
و نادوا یـملک لیقض علینا
از این که جهنمیان برای رفع عذاب از خود، نگهبانان جهنم را واسطه قرار می دهند، مطلب بالا قابل برداشت است.
7 - دوزخیان، آگاه به مقام ویژه موکّل دوزخ در پیشگاه خداوند
و نادوا یـملک لیقض علینا ربّک
از درخواست وساطت جهنمیان از فرشته موکّل دوزخ و نیز به کار بردن عبارت «ربّک»، مطلب بالا استفاده می شود.
8 - گستره قدرت الهی در جهان واپسین، مورد باور تمامی انسان ها حتی دوزخیان
و نادوا یـملک لیقض علینا ربّک
از این که جهنمیان نجات خود را به دست خداوند می دیدند و فرشتگان را به شفاعت می طلبیدند، استفاده می شود که حتی دوزخیان نیز در قیامت به قدرت الهی باور دارند.
9 - تمنای دوزخیان برای رهایی از عذاب، تمنایی بی جا و غیر قابل پذیرش
و نادوا ... إنّکم مـکثون
10 - مرگ و فنا، در دوزخ راه ندارد.
لیقض علینا ربّک ... إنّکم مـکثون
11 - خلود و جاودانگی در جهنم، نتیجه ظلم و ستم پیشگی است.
کانوا هم الظـلمین ... إنّکم مـکثون
با توجه به واژه «ماکثون» و ارتباط این آیه با آیات قبل، استفاده می شود که خلود، نتیجه ظلم مجرمان است.
12 - «قال سید بن طاوس، اقول فی الحدیث . إنّ أهل النار إذا دخلوها و رأوا أنکالها ... فیومّلون ... لیخفّ عنهم بعض العذاب ... فإذا یئسوا من خزنة جهنم رجعوا إلی مالک مقدّم الخُزّان و أمّلوا أن یخلّصهم من ذلک الهوان کما قال جلّ جلاله «و نادوا یا مالک لیقض علینا ربّک» قال: فیحبس عنهم الجواب أربعین سنة ثمّ یجیبهم کما قال اللّه فی کتابه المکنون. «إنّکم ماکثون»...;(1)
سیدبن طاووس گوید: در حدیث است که دوزخیان زمانی که داخل آتش شده و عذاب های آن جا را می بینند ... آرزو می کنند ... تا مقداری از عذاب از آنان برداشته شود و وقتی از مأموران جهنم مأیوس شدند، سراغ مالک دوزخ که [رتبه] او بر همه مأموران مقدم است، رفته و آرزو می کنند که او آنها را از این ذلت رهایی دهد; همان طور که خداوند می فرماید: «و نادوا یا مالک لیقض علینا ربّک». جواب آنان چهل سال داده نمی شود; سپس همان گونه که خدا در کتاب محفوظ خود فرموده چنین جواب می دهد: إنّکم ماکثون»... .
آرزو
آرزو ی بیجا 9; آرزو ی تخفیف عذاب 12; آرزو ی مرگ 3، 4; آرزو ی نجات از عذاب 3، 9
ایمان
ایمان به قدرت خدا 8
جهنم
استمداد از مالک جهنم 12; استمداد از نگهبانان جهنم 12; التجا به نگهبانان جهنم 1; جاودانگی جهنم 10; جایگاه نگهبانان جهنم 2; عوامل جاودانگی در جهنم 11; فضایل نگهبانان جهنم 7; مرگ در جهنم 10; نگهبانان جهنم 5; ویژگیهای جهنم 10
جهنمیان
آرزوی جهنمیان 3، 4، 9، 12; التجای جهنمیان 1; جایگاه جهنمیان 2; عقیده جهنمیان 8; علم جهنمیان 7; محرومیت جهنمیان 6
خدا
قدرت اخروی خدا 8; محرومان از گفتگو با خدا 6; وسعت قدرت خدا 8
روایت 12
ظلم
آثار روایت 11 12
مجرمان
آرزوی اخروی مجرمان 4; شدت عذاب اخروی مجرمان 4
پی نوشت ها:
1. بحارالأنوار، ج 8، ص 304، ح 63; تفسیر برهان، ج 4، ص 154، ح 1.