وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَجَاءهُمْ رَسُولٌ کَرِیمٌ
و همانا پیش از آنان قوم فرعون را امتحان کردیم و رسولی گرامی برای آنان آمد.
1- آزمون الهی از انسان ها، سنتی مستمر و دارای پیشینه دور در تاریخ امت ها
و لقد فتنّا قبلهم
2- قوم فرعون، از جمله امت های آزموده شده از سوی خداوند و دارای سرنوشتی عبرت آموز
و لقد فتنّا قبلهم قوم فرعون
«فتنة» (مصدر «فتنّا») در اصل به معنای گداختن در آتش است و مقصود از آن در آیه بالا، آزمودن می باشد.
3- وجود نوعی مشابهت در عملکرد، میان مشرکان مکه و فرعونیان در حق ستیزی و مقابله با رسول الهی
و لقد فتنّا قبلهم قوم فرعون و جاءهم رسول کریم
تعبیر «قبلهم»، نوعی ارتباط و همگونی میان مشرکان مکه و فرعونیان را می رساند.
4- آمدن رسول الهی، زمینه آزمون امت ها و ظهور میزان خالص بودن و ناخالصی آنان
و لقد فتنّا ... و جاءهم رسول
ارتباط میان «فتنّا» و «جاءهم رسول» و ریشه لغوی واژه «فتنة» ـ که به معنای گداختن در کوره، برای جدا ساختن ناخالصی ها است ـ گویای برداشت یاد شده است.
5- موسی(ع)، پیامبری با کرامت و ارجمند در پیشگاه خداوند
و جاءهم رسول کریم
6- موسی(ع)، پیامبری برخوردار از اخلاق و اعمالی شایسته و ارزشمند
و جاءهم رسول کریم
وصف کَرَم هنگامی که در توصیف خداوند به کار رود، به معنای احسان و انعام آشکار او است و چون در مقام توصیف انسان به کار رود، به معنای اخلاق و افعال شایسته او است(مفردات راغب).
امتها
امتحان امتها 1; تاریخ امتها 1; زمینه امتحان امتها 4
انبیا
مخالفت با انبیا 3; نقش انبیا 4
خدا
امتحانهای خدا 2; سنتهای خدا 1; فلسفه امتحانهای خدا 4
سنتهای خدا
سنت امتحان 1
عبرت
عوامل عبرت 2
فرعونیان
امتحان فرعونیان 2; حق ستیزی فرعونیان 3; عبرت از فرعونیان 2
مشرکان مکه
حق ستیزی مشرکان مکه 3; هماهنگی مشرکان مکه و فرعونیان 3
موسی(ع)
تقرب موسی(ع) 5; خوش اخلاقی موسی(ع) 6; عمل صالح موسی(ع) 6; فضایل موسی(ع) 5، 6; کرامت موسی(ع) 5