هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَی یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزیزُ الْحَکِیمُ
او است خدایِ خالقِ نوآفرینِ صورت بخش که بهترین نام ها برای اوست; آنچه در آسمان ها و زمین است او را تنزیه می کنند و او است عزّتمند و حکیم.
1 - یگانه معبود هستی، پدیدآورنده و آفریننده خلق بدون هیچ الگوی پیشین
هو اللّه الخـلق البارئ
در معنای خلق، «ابداء و ابداع» نهفته است و آفرینش بدون الگو و بی سابقه را می نمایاند; چنان که «بارئ» ـ بنابر نظریه ای ـ می تواند پیامدار همین معنا و تأکیدی بر آن باشد.
2 - آفرینش های بشری، همواره متکی به امکانات و الگوهای موجود است.*
هو اللّه الخـلق البارئ
وصف «الخالق البارئ» می تواند تعریضی به صنایع و افعال بشری باشد که تمایز آن با خلق الهی در این است که آفرینش های بشری، متکی به امکانات و الگوی پیشین است.
3 - آفرینش الهی، متکی به تقدیر و سنجشی حکیمانه و مبرّا از هرگونه ضعف و کاستی
هو اللّه الخـلق البارئ
برخی از مفسران، برآنند که در معنای «خالق» آفرینش همراه با تقدیر و حکمت نهفته است و «بارئ» می تواند دربردارنده معنای «پیراستن» باشد.
4 - خدای یگانه، صورت بخش و شکل دهنده به مظاهر وجود و نظام هستی
هو اللّه ... المصوّر
5 - تغییر صورت ها و شکل ها در جهان طبیعت، در قلمرو تقدیر و تدبیر الهی است.
هو اللّه الخـلق ... المصوّر
6 - تنها خداوند وجودبخش و صورت آفرین، شایسته پرستش
لا إلـه إلاّ هو ... هو اللّه الخـلق البارئ المصوّر
اوصاف بیان شده در آیه شریفه، مشعر به علیت برای حصر الوهیت در وجود خداوند است.
7 - خداوند، دارای تمامی ارزش ها و صفات کمال (اسماء حسنی)
له الأسماء الحسنی
«الأسماء» جمع محلی به الف و لام و افاده کننده عموم است.
8 - تمامی صفات کمال، در والاترین مرتبه آن مخصوص ذات خدا است.
له الأسماء الحسنی
برداشت بالا، با توجه به این نکته است که تقدم «له» که افاده حصر می کند و واژه «حسنی» ـ که افعل تفضیل است ـ بیانگر مرحله عالی و برتر صفات و کمالات می باشد.
9 - تمامی موجودات آسمان ها و زمین، در حال تنزیه و تسبیح خدای یگانه اند.
یسبّح له ما فی السمـوت و الأرض
10 - هر یک از مظاهر هستی، گواهی بر مبرّا بودن آفریدگار آن، از هر عیب و کاستی
یسبّح له ما فی السمـوت و الأرض
برداشت یاد شده، بدان اعتبار است که مراد از «تسبیح»، تسبیح وجودی و به زبان حال باشد.
11 - همه موجودات جهان، دارای نوعی ادراک نسبت به مقام آفریدگار خویش
یسبّح له ما فی السمـوت و الأرض
چنانچه مراد از تسبیح، بیانی و گفتاری باشد ـ و نه صرفاً به زبان حال ـ برداشت بالا استفاده می شود.
12 - تسبیح مظاهر هستی به درگاه خداوند، تذکری به انسان غافل از یاد آفریدگار
لو أنزلنا هـذا القرءان علی جبل ... له الأسماء الحسنی یسبّح له ما فی السمـوت و الأرض
ارتباط این آیه با آیات پیشین و هماهنگی سیاق آنها گویای این نکته است که اگر انسان در غفلت از یاد حق به سر می برد، همه هستی ـ حتی جمادات ـ در حال تسبیح حق اند.
13 - خداوند، «عزیز» (پیروزمند شکست ناپذیر) و «حکیم» (کاردان) است.
و هو العزیز الحکیم
14 - اقتدار و پیروزمندی خداوند، آمیخته با حکمت و مصلحت دانی او
العزیز الحکیم
15 - ارزش ها و کمالات موجودات جهان، نمایانگر اقتدار و حکمت الهی
یسبّح له ... العزیز الحکیم
در صورتی که تسبیح وجودی و به زبان حال باشد، نمایانگر کمال وجودی موجودات است که خود حکایت از عزت و حکمت آفریدگار آن دارد.
آسمان
تسبیح موجودات آسمان ها 9
آفرینش
ابداع آفرینش 1
آیات خدا
آیات آفاقی 10
اسماوصفات
اسمای حسنای خدا 7; بارئ 1; حکیم 13; خالق 1; صفات جلال 10; صفات جمال 8; عزیز 13
الوهیت
ملاک الوهیت 1، 6
انسان
ویژگیهای مصنوعات انسان 2
تسبیح
تسبیح خدا 9
جهان بینی
جهان بینی توحیدی 4
خدا
ابداع خدا 1; اختصاصات خدا 8; افعال خدا 4; تنزیه خدا 3; حکمت خدا 3، 14; خدا و عیب 10; دلایل تنزیه خدا 10; صورتگری خدا 4; محدوده تدبیر خدا 5; نشانه های حکمت خدا 15; نشانه های قدرت خدا 15; ویژگیهای خالقیت خدا 3; ویژگیهای قدرت خدا 14
زمین
تسبیح موجودات زمین 9
غافلان
تذکر به غافلان 12
معبودراستین
صورتگری معبودراستین 6
موجودات
آثار تسبیح موجودات 12; ادراک موجودات 11; خداشناسی موجودات 11; کمال موجودات 15; منشأ صورتگری موجودات 5