وَإِذَا قِیلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَالسَّاعَةُ لَا رَیْبَ فِیهَا قُلْتُم مَّا نَدْرِی مَا السَّاعَةُ إِن نَّظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَمَا نَحْنُ بمُسْتَیْقِنِینَ
و هنگامی که گفته شد: همانا وعده خداوند حقّ است و در قیامت شکّی نیست گفتید: ما نمی دانیم قیامت چیست ما [درباره آن] جز گمانی نمی بریم و هرگز به یقین نرسیده ایم.
1 - وعده های خداوند، حق و تخلف ناپذیر
إنّ وعد اللّه حقّ
2 - برپایی قیامت، وعده ای به حق از جانب خداوند و رخدادی حتمی و تخلف ناپذیر
إنّ وعد اللّه حقّ و الساعة لاریب فیها
عطف جمله «الساعة...» بر جمله «إنّ وعد اللّه حقّ»، می تواند تفسیری و یا از قبیل عطف خاص بر عام باشد. و در هر صورت، مطلب بالا را افاده می کند.
3 - وعده برپایی حتمی قیامت، از پیام ها و هشدارهای مهم خداوند به انسان ها
ءایـتی تتلی علیکم ... و إذا قیل إنّ وعد اللّه حقّ و الساعة
از این که خداوند، پس از بیان کلی «آیاتی تتلی علیکم» صرفاً به مسأله معاد ـ به عنوان یکی از آن آیات ـ تصریح کرده است، اهمیت آن استفاده می شود.
4 - کافران مستکبر، مدعی نامفهوم بودن قیامت برای ایشان
قلتم ما ندری ما الساعة
5 - صدور وعده قیامت، از جانب خداوند، خود کافی برای یقین به حقانیت آن
إنّ وعد اللّه حقّ و الساعة لاریب فیها
برداشت بالا بدان بدان احتمال است که «إنّ وعد اللّه حقّ» تمهید و زمینه چینی برای بیان شک ناپذیری مسأله قیامت «لا ریب فیها» باشد.
6 - «الساعة»، از نام های قیامت
و الساعة لاریب فیها ... ما ندری ما الساعة
7 - کافران، مدعی کافی نبودن دلایل وحی برای اثبات معاد و اعتقاد به آن
و إذا قیل ... و الساعة لاریب فیها قلتم ما ندری ما الساعة إن نظنّ إلاّ ظنًّا
8 - منکران قیامت، ناتوان از ارائه دلیلی قطعی بر نفی معاد و معترف به امکان وقوع آن
قلتم ما ندری ما الساعة ... و ما نحن بمستیقنین
از آیه شریفه استفاده می شود که منکران معاد، با ادعای «ما ندری» و «إن نظنّ...» درصدد انکار معاداند; لیکن براین دعوی هیچ دلیل اثباتی و قطعی ندارند; بلکه به گونه ضمنی امکان آن را معترف اند (و ما نحن بمستیقنین).
9 - انکار قیامت و اظهار ناباوری به آن، به رغم پیام های مکرر وحی، معلول استکبار و جرم پیشگی است.*
فاستکبرتم و کنتم قومًا مجرمین ... قلتم ما ندری ما الساعة
برداشت بالا با توجه به ارتباط این آیه با آیه قبل و این نکته است که «قلتم ما ندری...» به عنوان نمودی از استکبار و جرم پیشگی کافران یاد شده باشد.
10 - موضع کافران در برابر پیامبران و وعده آنان به برپایی قیامت، موضعی مستکبرانه و استهزاآمیز
وإذا قیل ... و الساعة لاریب فیها قلتم ما ندری ... و ما نحن بمستیقنین
از سیاق آیه، استفاده می شود که سخن کافران در «ما ندری...» لحن استهزایی نیز داشته و آیه بعد مؤید این معنا است (کانوا به یستهزءون).
استکبار
آثار استکبار 9
اقرار
اقرار به معاد 8
انبیا
استکبار با انبیا 10; استهزای انبیا 10; روش برخورد با انبیا 10
خدا
اهمیت وعده های خدا 5; حتمیت وعده های خدا 1; حقانیت وعده های خدا 1، 2، 5; هشدارهای خدا 3
الساعة 6
قیامت
استهزای قیامت 10; حتمیت قیامت 2، 3; حقانیت قیامت 2، 5; عجز مکذبان قیامت 8; عوامل تکذیب قیامت 9; نامهای قیامت 6; وعده قیامت 3
کافران
ادعاهای کافران 4، 7; استکبار کافران 10; استهزاهای کافران 10; روش برخورد کافران 10; کافران و قیامت 4; کافران و معاد 7
گناه
آثار گناه 9
مستکبران
ادعاهای مستکبران 4; مستکبران و قیامت 4
معاد
اقرار مکذبان معاد 8; عجز از تکذیب معاد 8