تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الجاثیه- آیه30 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَیُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِی رَحْمَتِهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبینُ
پس کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، پروردگارشان آنان را در رحمت خویش درمی آورد، این است آن کامیابی آشکار.
1 - مؤمنان نیک کردار، مشمول رحمت پروردگار در قیامت
فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت فیدخلهم ربّهم فی رحمته
2 - اعطای پاداش به مؤمنان و نیک کرداران در قیامت، قبل از حسابرسی بدکرداران *
فأمّاالذین ءامنوا ... و أمّا الذین کفروا
برداشت یاد شده بدان احتمال است که تقدم در بیان، بیانگر تقدم خارجی نیز باشد.
3 - شمول رحمت و حمایت خداوند، نسبت به اهل ایمان و عمل صالح، پس از حسابرسی آنان
کلّ أمّة تدعی إلی کتـبها ... فأمّا الذین ءامنوا و عملواالصـلحـت فیدخلهم ربّهم فی رحمته
4 - مؤمنان نیک کردار، مشمول رحمت حق در پی مشاهده نگرانی های همگانی قیامت*
و تری کلّ أمّة جاثیة ... فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت فیدخلهم
برداشت بالا بدان احتمال است که «فأمّا الذین...» تفریع بر «تری کلّ أمّة جاثیة» باشد.
5 - قیامت، صحنه نمود حاکمیت اراده خداوند
فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت فیدخلهم ربّهم
تعبیر به «یدخلهم» گویای این حقیقت است که بهره مند ساختن مردم از رحمت اخروی، کار خدا و وابسته به او است. در غیر این صورت، می فرمود: «یدخلون فی رحمته ...».
6 - همراهی ایمان با عمل صالح، مایه برخورداری از رحمت خداوند، در آخرت
فأمـّا الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت فیدخلهم ربّهم فی رحمته
7 - بهشت، تجلی رحمت الهی در قیامت
فیدخلهم ربّهم فی رحمته
بنابراین که مراد از «رحمت» بهشت باشد، برداشت بالا به دست می آید.
8 - شمول رحمت حق در قیامت نسبت به مؤمنان صلاح پیشه، نمودی از ربوبیت او
فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت فیدخلهم ربّهم فی رحمته
به کار رفتن واژه «ربّ» و اضافه آن به «هم»، بیانگر مطلب یاد شده است.
9 - احاطه و فراگیری رحمت الهی، نسبت به مؤمنان در قیامت
فیدخلهم ربّهم فی رحمته
تعبیر «یدخلهم...» می رساند که شمول رحمت حق نسبت به مؤمنان نیک کردار، محدودیتی ندارد و آنان داخل در رحمت او و مستغرق در آن می شوند.
10 - برخورداری انسان از رحمت گسترده الهی در قیامت، رستگاری واقعی و آشکار
فیدخلهم ربّهم فی رحمته ذلک هو الفوز المبین
برداشت بالا با توجه به ضمیر فصل «هو» است که تأکید را افاده کرده و رستگاری واقعی را می نمایاند.
11 - انسان، در اشتیاق رستگاری و نیازمند راهنمایی، برای تشخیص راه ها و مصادیق آن
ذلک هو الفوز المبین
تأکید با ضمیر فصل در زمینه نمایاندن رستگاری راستین، نشانگر آن است که اولاً انسان در نهاد خودش، عشق به رستگاری دارد و ثانیاً دستیابی به آن، نیازمند هدایت و راهنمایی است.
انسان
علایق انسان 11; نیازهای معنوی انسان 11
ایمان
آثار ایمان 6
بهشت
عظمت بهشت 7
حمایت خدا
مشمولان حمایت خدا 3
خدا
رحمت اخروی خدا 7; زمینه رحمت اخروی خدا 6; نشانه های حاکمیت اراده خدا 5; نشانه های ربوبیت خدا 8; نشانه های رحمت خدا 7
رحمت
مشمولان رحمت اخروی خدا 4، 10; مشمولان رحمت خدا 1، 3، 8، 9
رستگاری
رستگاری آشکار 10
صالحان
پاداش اخروی صالحان 2; حسابرسی صالحان 3; رحمت بر صالحان 1، 4، 8; فضایل اخروی صالحان 1، 4، 8; فضایل صالحان 3; وقت پاداش صالحان2
علایق
آثار علاقه به رستگاری 11
عمل صالح
آثار عمل صالح 6
قیامت
اضطراب در قیامت 4; ظهور حقایق در قیامت 5; ویژگیهای قیامت 5
گناهکاران
حسابرسی اخروی گناهکاران 2
مؤمنان
پاداش اخروی مؤمنان 2; حسابرسی مؤمنان 3; رحمت بر مؤمنان 1، 4، 8، 9; فضایل اخروی مؤمنان 1، 4، 8، 9; فضایل مؤمنان 3; وقت پاداش مؤمنان 2
نیازها
نیاز به هدایت 11