قُلِ اللَّهُ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یَجْمَعُکُمْ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَا رَیبَ فِیهِ وَلَکِنَّ أَکَثَرَ النَّاس لَا یَعْلَمُونَ
بگو: خدا است که به شما حیات می دهد، سپس شما را می میراند، آن گاه شما را در روز قیامت ـ که شکّی در آن نیست ـ جمع می کند و لیکن بیشتر مردم نمی دانند.
1 - خداوند، شیوه پاسخ گویی به منکران معاد را به پیامبر(ص) آموخت.
قالوا ... قل
2 - زندگی و مرگ انسان به اراده خداوند است; نه معلول طبیعت و روزگار.
و ما یهلکنا إلاّ الدهر ... قل اللّه یحییکم ثمّ یمیتکم
آیه شریفه در حقیقت پاسخی به دعوی دهریین است که منکر مبدأ و معاد بودند و در آیات پیشین به گفته آنان اشارت رفت.
3 - حیات نخستین آدمیان، خود برترین دلیل بر حقانیت معاد
قل اللّه یحییکم ثمّ یمیتکم ثمّ یجمعکم
4 - خداوند، گردآورنده آدمیان در روز قیامت
ثمّ یجمعکم إلی یوم القیـمة
حرف «إلی» به معنای «فی» است.
5 - برپایی قیامت، برنامه ای حتمی و تخلّف ناپذیر
لاریب فیه
6 - حتمی بودن وقوع قیامت، به رغم جهل و ناآگاهی بیشتر مردم نسبت به آن
لاریب فیه و لـکنّ أکثر الناس لایعلمون
7 - معاد، مورد جهل و تردید بیشتر مردم در طول تاریخ
و لـکنّ أکثر الناس لایعلمون
از این که به جای ارجاع ضمیر به مشرکان مکه، واژه «الناس» به کار رفته ـ که دارای مفهومی عام و گسترده است ـ مطلب بالا استفاده می شود.
8 - تردید در امکان و تحقق معاد، ناشی از جهل آدمیان است; نه معقول نبودن آن.
لاریب فیه و لـکنّ أکثر الناس لایعلمون
جمله «و لـکنّ أکثر الناس لایعلمون» می تواند جواب سؤال مقدر باشد; به این که اگر معاد، تردید را بر نمی تابد، پس انکار آن از چه رو است؟ قرآن پاسخ می دهد: بیشتر مردم جاهل اند و جهلشان آنان را به تمسک واداشته است; نه پیچدگی مسأله معاد.
اکثریت
جهل اکثریت 6، 7
انسان
منشأ تجمع اخروی انسان ها 4
جهل
آثار جهل 8
حیات
منشأ حیات 2; نقش حیات 3
خدا
آثار اراده خدا 2; افعال خدا 4; تعالیم خدا 1; توصیه های خدا 1
طبیعت
نقش طبیعت 2
قیامت
حتمیت قیامت 5، 6
محمد(ص)
محمد(ص) و مکذبان معاد 1; معلم محمد(ص) 1
مرگ
منشأ مرگ 2
معاد
دلایل معاد 3; روش پاسخ به مکذبان معاد 1; شک در معاد 7; منشأ شک در معاد 8