تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الجاثیه- آیه22 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَخَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بالْحَقِّ وَلِتُجْزَی کُلُّ نَفْسٍ بمَا کَسَبَتْ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ
و خدا آسمان ها و زمین را به حقّ آفرید [که هدف خلقت تحقّق یابد] و تا هر کسی در برابر آنچه کسب کرده است جزا داده شود و آنان ظلم نخواهند دید.
1 - آفرینش آسمان ها و زمین از سوی خداوند، آفرینشی به حق و هدفدار
و خلق اللّه السمـوت و الأرض
«حق» به چیزی گفته می شود که براساس حکمت و فلسفه ای بایسته پدید آمده باشد.
2 - جهان آفرینش، دارای آسمان های متعدد
السمـوت
3 - برابر انگاشتن مؤمن و کافر در پیشگاه خداوند، پنداری مغایر با هدفمندی و حقانیت نظام جهان
أم حسب الذین اجترحوا ... و خلق اللّه السمـوت و الأرض بالحقّ
خداوند، هدفمندی و حقانیت نظام جهان را به دنبال طرح عدم تساوی صالح و ناصالح در پیشگاه داوری حق، یاد کرده و از یک مقوله و معنا دانسته است. بر این اساس آیه شریفه را می توان تفسیر و تعلیلی برای آنچه که در آیه قبل بیان شده، دانست.
4 - تمامی آدمیان، بی کمترین ظلم و کاستی به نتایج اعمال خویش خواهند رسید.
و خلق اللّه ... و لتجزی کلّ نفس بما کسبت و هم لایظلمون
مجهول آمدن فعل «تجزی» می نمایاند که هر چند آدمیان رغبت به دریافت جزای اعمال خود نداشته باشند، به ایشان جزا داده خواهد شد.
5 - هدفمندی و حقانیت نظام جهان، مستلزم برپایی نظام عادلانه کیفر و پاداش
خلق ... بالحقّ و لتجزی ... و هم لایظلمون
در آیه شریفه پس از طرح حقانیت نظام هستی، به عدل الهی در نظام کیفر و پاداش اشاره شده است. از این نکته استفاده می شود که عدل در مجازات، لازمه حقانیت آفرینش است.
6 - برپایی قیامت، بخشی از اهداف الهی در آفرینش جهان
بالحقّ و لتجزی کلّ نفس بما کسبت
برداشت بالا بنابراین نکته است که «و لتجزی» عطف بر محذوف باشد; یعنی، آفرینش به حق هستی اهداف متعددی را دنبال می کند و از آن میان، تنها یک مورد ذکر شده است که جزای عادلانه مردم است و قیامت صحنه اصلی بروز و ظهور آن می باشد.
7 - نبود هیچ گونه استثنا و تبعیض، در نظام کیفری و پاداش دهی خداوند به خلق
و لتجزی کلّ نفس بما کسبت و هم لایظلمون
8 - عدل الهی، متجلی در نظام کیفر و پاداش
و لتجزی کلّ نفس بما کسبت و هم لایظلمون
9 - بازگشت نتیجه کردار و اندوخته های انسان، به خود وی در دنیا و آخرت
محیاهم و مماتهم ... و لتجزی کلّ نفس بما کسبت
آیه شریفه پاسخ و ردی است بر کسانی که صالح و ناصالح را در زندگی و مرگ مساوی می پنداشتند از این مطلب، استفاده می شود که دنیا و آخرت هر دو میدان جزا و پاداش است.
آسمان
تعدد آسمان ها 2; حقانیت خلقت آسمان ها 1; هدفداری خلقت آسمان ها 1
آفرینش
آثار هدفداری آفرینش 5; حقانیت آفرینش 3، 5; هدفداری آفرینش 3; هدفداری خلقت آفرینش 6
انسان
تساوی انسان ها 7
بینش
بینش غلط 3
پاداش
تساوی در پاداش 7; زمینه عدالت در پاداش 5
خدا
پاداشهای خدا 8; خالقیت خدا 1; عدالت خدا 8; عمومیت پاداشهای خدا 7; عمومیت کیفرهای خدا 7; کیفرهای خدا 8
خود
بازگشت آثار عمل به خود 9
زمین
حقانیت خلقت زمین 1; هدفداری خلقت زمین 1
عمل
پاداش اخروی عمل 9; پاداش دنیوی عمل 9; حتمیت پاداش عمل 4; حتمیت کیفر عمل 4
قیامت
اهمیت برپایی قیامت 6
کیفر
تساوی در کیفر 7; زمینه عدالت در کیفر 5
مؤمنان
تفاوت مؤمنان با کافران 3
نظام جزایی 4، 7