تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الجاثیه- آیه16 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَلَقَدْ آتَیْنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّةَ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی الْعَالَمِینَ
و همانا ما به بنی اسرائیل کتاب و حکم و نبوّت دادیم و از چیزهای مطبوع به آنان عطا کردیم و بر اهل زمانه برترشان ساختیم.
1 - اعطای کتاب آسمانی، حکومت و نبوت به بنی اسرائیل از سوی خداوند
ءاتینا بنی إسرءیل الکتـب و الحکم و النبوّة
2 - بنی اسرائیل، قومی برگزیده و مورد عنایات الهی در گذشته تاریخ
و لقد ءاتینا بنی إسرءیل
3 - نزول قرآن، در ادامه نزول کتاب های آسمانی بر امت های پیشین
و لقد ءاتینا بنی إسرءیل
این آیه از نظر سیاق و محتوا، با نخستین آیات سوره ـ که درباره نزول قرآن بود ـ ارتباط دارد.
4 - حکومت الهی، دارای دیرینه در تاریخ بشر
و لقد ءاتینا بنی إسرءیل الکتـب و الحکم
بنابراین که واژه «الحکم» به معنای حکومت و فرمانروایی باشد، برداشت بالا به دست می آید.
5 - حکومت و داوری میان مردم، نیازمند مشروعیت دینی و استناد به منبع وحی
و لقد ءاتینا ... و الحکم و النبوّة
برداشت بالا از آن جا استفاده می شود که یکی از موارد اعطایی از سوی خداوند به بنی اسرائیل، «حکم» دانسته شده است; آن هم در کنار «کتاب» و «نبوت» که اعطای آنها تنها از شؤون خداوند است.
6 - برخورداری از حکومت الهی، موهبتی والا همچون برخورداری از کتاب آسمانی و نبوت
و لقد ءاتینا بنی إسرءیل الکتـب و الحکم و النبوّة
در صورتی که «الحکم» نظر به حکومت داشته باشد; از این که در زمره کتاب و نبوت به عنوان موهبتی الهی برای بنی اسرائیل معرفی شده است، مطلب بالا استفاده می شود.
7 - مؤمنان در شرایط دشوار مکه، مورد نوید خداوند به برخورداری از اقتدار و حکومت *
و لقد ءاتینا ... الحکم
برداشت بالا با توجه به دو نکته زیر به دست می آید: الف) «الحکم» ممکن است به معنای حکومت و اقتدار باشد; ب) در آیات پیشین خداوند از مؤمنان مکه خواست تا در برابر مشکل آفرینی های مشرکان صبر پیشه کنند و در پی آن، سرگذشت بنی اسرائیل و برخورداری آنان از حکومت الهی را یاد آور شده است تا مؤمنان را امیدوار سازد که پس از تحمل مشکلات، نوبت حکومت فرا می رسد.
8 - بهره مندی بنی اسرائیل، از نعمت های مادی و روزی های پاکیزه در پی رسالت موسی(ع)
و رزقنـهم من الطیّبـت
9 - برتری یافتن بنی اسرائیل بر مردمان عصر خویش، در پی رسالت موسی(ع)
و فضّلنـهم علی العـلمین
مراد از «العالمین» در برداشت یاد شده، مردمان عصر بنی اسرائیل دانسته شده است.
10 - کتاب، حکومت، نبوت و اقتصادی شکوفا، عوامل برتری بنی اسرائیل بر ملت های عصر خویش *
و لقد ءاتینا بنی إسرءیل الکتـب ... و فضّلنـهم علی العـلمین
«فضّلناهم...»، ناظر به نتیجه موهبت هایی است که خداوند در گذشته به بنی اسرائیل عطا کرده بود.
بشارت
بشارت حکومت مؤمنان 7
بنی اسرائیل
آثار حکومت بنی اسرائیل 10; آثار رشد اقتصادی بنی اسرائیل 10; آثار نبوت در بنی اسرائیل 10; برتری بنی اسرائیل 9; برگزیدگی بنی اسرائیل 2; تاریخ بنی اسرائیل 2، 8، 9، 10; عوامل برتری بنی اسرائیل 10; کتاب آسمانی بنی اسرائیل 1، 10; منشأ حکومت بنی اسرائیل 1; نبوت در بنی اسرائیل 1; نعمتهای بنی اسرائیل 8
حکومت
مبانی حکومت 5
حکومت دینی
تاریخ حکومت دینی 4
خدا
بشارتهای خدا 7; عطایای خدا 6; عطایای خدا به بنی اسرائیل 1
دین
نقش دین 5
قرآن
تاریخ قرآن 3
قضاوت
قضاوت مشروع 5; مبانی قضاوت 5
کتب آسمانی
تاریخ کتب آسمانی 3
لطف خدا
مشمولان لطف خدا 2
مؤمنان
اقتدار مؤمنان 7; بشارت به مؤمنان 7
موسی(ع)
آثار نبوت موسی(ع) 8، 9
نعمت
نعمت حکومت دینی 6; نعمت کتب آسمانی 6; نعمت نبوت 6
وحی
نقش وحی 5