وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ
و آن گاه که اشخاص با هم جنسان خود قرین شوند.
1 - انسان ها در قیامت، به دسته های مختلف تقسیم خواهند شد.
و إذا النفوس زوّجت
سیاق آیات، دلالت دارد که آنچه پیش از این آیه آمده بود، «اشراط الساعة» و حوادثی بود که در آستانه قیامت رخ می نمود. از این آیه به بعد حوادثی آمده است که در قیامت رخ خواهد داد. «زوج» در اصل به معنای صنف و نوع از هر چیز است. (لسان العرب)
2 - هر انسانی در قیامت، براساس کردار دنیوی خود، هم نشینی مناسب خواهد یافت.
و إذا النفوس زوّجت
از جمله معانی «زوج» فردی است که دارای قرین باشد (لسان العرب). تناسب حکم و موضوع در این مورد، گویای آن است که انسان مؤمن، هم نشینی نظیر حورالعین خواهد یافت و غیر مؤمن، با شیطان های هم ردیف خود همراه خواهد شد.
3 - «عن نعمان بن بشیر سمعت رسول اللّه(ص) یقول: «و إذا النفوس زوّجت» قال: هما الرجلان یعملان العمل، یدخلان الجنّة و النار;(1)
از نعمان بن بشیر روایت شده که گفت: از رسول خدا(ص) شنیدم که این آیه را قرائت می فرمود: «و إذا النفوس زوّجت» و فرمود: آنان دو مردی هستند که هر دو یک عمل را انجام می دهند و همراه هم داخل بهشت یا جهنم می شوند».
4 - «عن أبی جعفر(ع) فی قوله «و إذا النفوس زوّجت» قال: أمّا أهل الجنّة فزوّجوا الخیرات و الحسان و أمّا أهل النار فمع کلّ إنسان منهم شیطان;(2)
از امام باقر(ع) در تفسیر قول خداوند «و إذا النفوس زوّجت» روایت شده که فرمود: اهل بهشت با زنان زیبا و نیکو خلق ازدواج می کنند و اما اهل آتش، با هر انسانی از آنان شیطانی[ قرین] است».
ازدواج
ازدواج با همسران بهشتی 4
انسان
اقسام اخروی انسان ها 1; انسان ها در قیامت 1
بهشت
همنشینان بهشت 3
بهشتیان
ازدواج بهشتیان 4
جهنم
همنشینان جهنم 3
جهنمیان
همنشین جهنمیان 4
روایت 3، 4
شیطان
همنشینی با شیطان 4
عمل
آثار دنیوی عمل 2; آثار عمل 3
قیامت
ملاک همنشینی در قیامت 2
پی نوشت ها :
1. الدرالمنثور، ج 8، ص 430.
2. تفسیر قمی، ج 2، ص 407.