فَلَوْلَا نَصَرَهُمُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ قُرْبَانًا آلِهَةً بَلْ ضَلُّوا عَنْهُمْ وَذَلِکَ إِفْکُهُمْ وَمَا کَانُوا یَفْتَرُونَ
پس چرا معبودهایی که [این هلاک شدگان ]سوای خدا برای تقرّب به پرستش گرفته بودند، آنان را یاری نکردند؟ بلکه از نظر آنان گم شدند؟ و این بود [سرانجام] دروغ و افترای آنها.
1- ناتوانی معبودهای مشرکان، از یاری آنان به هنگام نزول عذاب
فلولا نصرهم الذین اتّخذوا من دون اللّه قربانًا ءالهة
ارتباط این آیه با آیات پیشین ـ که در زمینه نزول عذاب می باشد ـ گویای برداشت یاد شده است.
2- توبیخ مشرکان از سوی خداوند، به خاطر پرستش موجوداتی ناتوان و بی تأثیر در سرنوشتشان
فلولا نصرهم الذین اتّخذوا من دون اللّه قربانًا ءالهة
3- معبود راستین، قادر به نجات انسان در همه شرایط دشوار
فلولا نصرهم الذین اتّخذوا من دون اللّه قربانًا ءالهة
مفهوم آیه، گویای برداشت یاد شده است.
4- اعتقاد مشرکان به نقش معبودهای خویش، در تقرب آنان به خداوند
اتّخذوا من دون اللّه قربانًا ءالهة
5- اعتقاد مشرکان به حقیقتی برتر از معبودهای خود، به عنوان خدای هستی
اتّخذوا من دون اللّه قربانًا ءالهة
در معنای «قرباناً» و تقرب، این معنا نهفته است که باید طرفی وجود داشته باشد که به او تقرب جسته شود; یعنی، آلهه متعدد، تنها از آن جهت مورد پرستش قرار گرفته بودند که وسیله تقرب به خدای اصلی تلقی می شدند.
6- ظهور پوچی و بی اثری معبودهای مشرکان، به هنگام نزول عذاب الهی
بل ضلّوا عنهم
«ضلّوا عنهم» کنایه از وجود بی خاصیتی است که معدوم به شمار می آید.
7- تنها خدای یگانه هستی، حاضر در همه صحنه ها و قادر به یاری انسان
فلولا ... اتّخذوا من دون اللّه ... بل ضلّوا عنهم
برداشت بالا با استفاده از مفهوم آیه به دست می آید; زیرا این آیه به مشرکان تعریض دارد که چرا خدایانی را پرستیدند که به هنگام نیاز، بدان ها دسترسی نداشته و آنها را گم کنند و چرا رو به خدایی نیاورده اند که همه جا هست و هیچ مکانی از او خالی نیست؟
8- شرک، دروغ و افترا به خداوند است.
اتـّخذوا من دون اللّه ... و ذلک إفکهم و ما کانوا یفترون
«ذلک» اشاره به اتخاذ آلهه است ـ که از «اتّخذوا من دون اللّه» استفاده می شود ـ و «إفک» در آیه شریفه مصداقی جز شرک و وسیله تقرب قرار دادن آلهه ندارد.
9- تنها ماندن مشرکان در طوفان عذاب، بازتاب دروغ ها و افتراهایشان به خداوند
بل ضلّوا عنهم و ذلک إفکهم
چنانچه «ذلک» اشاره به عدم نصرت مشرکان از سوی آلهه باشد ـ که از مضمون صدر آیه استفاده می شود ـ و بعد از «ذلک» کلمه ای در تقدیر باشد; یعنی، «ذلک أثر إفکهم» می توان به نکته یاد شده پی برد.
10- واسطه نبودن هیچ چیزی به عنوان معبود میان خدا و انسان
فلولا نصرهم الذین اتّخذوا من دون اللّه قربانًا ءالهة ... و ذلک إفکهم و ما کانوا یفترون
از جمله «إتّخذوا...» استفاده می شود که وسیله قرار دادن چیزی به عنوان آلهه برای تقرب به خداوند، کاری باطل و غیر مجاز است.
افترا
افترا به خدا 8; کیفر افترا به خدا 9
انسان
امداد به انسان 7; نفی واسطه میان انسان و خدا 10
تقرب
تقرب به خدا 4; عوامل تقرب 4
خدا
اختصاصات خدا 7; امدادهای خدا 7; حضور خدا 7; سرزنشهای خدا 2; قدرت خدا 7
شرک
پوچی شرک 8; حقیقت شرک 8
عذاب
آثار عذاب 6; بی یاوری اهل عذاب 1; موجبات طوفان عذاب 9
مشرکان
بی یاوری مشرکان 9; خداشناسی مشرکان 5; سرزنش مشرکان 2; عذاب مشرکان 1; عقیده مشرکان 4، 5
معبودان باطل
پوچی معبودان باطل 6; عجز معبودان باطل 1، 2; نقش معبودان باطل 4
معبودراستین
نجات بخشی معبودراستین 3; ویژگیهای معبودراستین 3