تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الاحقاف- آیه23 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
قَالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَأُبَلِّغُکُم مَّا أُرْسلْتُ بهِ وَلَکِنِّی أَرَاکُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ
گفت: علم [به وقت عذاب] فقط نزد خداوند است و من آنچه را که برای آن فرستاده شده ام به شما ابلاغ می کنم، لیکن شما را مردمی جهالت پیشه می بینم.
1- اظهار بی اطلاعی هود(ع)، از کیفیت و زمان نزول عذاب الهی بر کافران قومش
فأتنا ... قال إنّما العلم عند اللّه
2- نزول عذاب، تنها متکی به علم و صلاحدید خداوند و خارج از حیطه تصمیم گیری پیامبران
فأتنا بما تعدنا ... قال إنّما العلم عند اللّه
3- علم به همه حقایق و تصمیم گیری در امور تکوینی، در انحصار خداوند است.
قال إنّما العلم عند اللّه
الف و لام «العلم» یا برای استغراق یا جنس است و چون در آیه قبل، سخن از نزول عذاب و امری تکوینی بود، مصداق مورد نظر از آن، مصلحت سنجی و تصمیم گیری در امور تکوینی است.
4- هود(ع)، تنها موظف به ابلاغ رسالت خویش و نه تعیین زمان عذاب و آوردن آن
فأتنا بما تعدنا ... قال إنّما العلم عند اللّه و أُبلّغکم ما أُرسلت به
5- عدم ملازمه میان پیامبری و علم به همه امور هستی و مسائل خارج از محدوده هدایت گری
قال إنّما العلم عند اللّه و أُبلّغکم ما أُرسلت به
تأکید هود(ع) بر این که وظیفه او، ابلاغ رسالت است ـ و نه اجابت همه خواسته های مردم ـ و تأکید بر این که حقیقت علم نزد خداوند است; می رساند که پیامبری، ملازم با علم به همه امور نیست.
6- قوم عاد، مردمی جهالت پیشه و روی گردان از حقایق
و لـکنّی أریکم قومًا تجهلون
7- درخواست عذاب به جای اندیشیدن در محتوای پیام وحی، نشانه جهالت قوم عاد
فأتنا بما تعدنا ... و لـکنّی أریکم قومًا تجهلون
از ارتباط این آیه با آیه قبل، برداشت یاد شده به دست می آید.
8- کفر در برابر پیام انبیا، ناشی از جهالتورزی است.
قالوا أجئتنا لتأفکنا عن ءالهتنا ... و لـکنّی أریکم قومًا تجهلون
انبیا
محدوده اختیارات انبیا 2; محدوده علم انبیا 5
جهل
آثار جهل 8
خدا
آثار علم خدا 2; اختصاصات خدا 2، 3; وسعت علم خدا 3
عذاب
آثار درخواست عذاب 7; منشأ عذاب 2
قوم عاد
جهل قوم عاد 6; حق ناپذیری قوم عاد 6; نشانه های جهل قوم عاد 7; وقت عذاب قوم عاد 1، 4
کفر
عوامل کفر 8; کفر به انبیا 8
هود(ع)
قصه هود(ع) 1; محدوده رسالت هود(ع) 4; محدوده علم هود(ع) 1