قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَأْفِکَنَا عَنْ آلِهَتِنَا فَأْتِنَا بمَا تَعِدُنَا إِن کُنتَ مِنَ الصَّادقِینَ
گفتند: آیا نزد ما آمده ای که ما را از معبودهایمان بگردانی؟ [ما به تو ایمان نمی آوریم] پس اگر از راستگویانی عذابی که ما را بدان تهدید می کنی بر ما فرود آور.
1- موضع گیری خصمانه قوم عاد، در برابر انذارهای برادرانه پیامبرشان (هود(ع))
و اذکر أخا عاد إذ أنذر ... قالوا أجئتنا لتأفکنا عن ءالهتنا
2- قوم عاد، متهم کننده هود(ع)، به دروغ پردازی برای جداسازی آنان از خدایانشان
قالوا أجئتنا لتأفکنا عن ءالهتنا
3- دلبستگی عمیق قوم عاد، به خدایان دروغین خویش
قالوا أجئتنا لتأفکنا عن ءالهتنا
تأکید قوم عاد، بر انتساب آلهه به خویش (آلهتنا) و این که هدف اصلی هود(ع) را جدا ساختن ایشان از آلهه دانسته اند (لتأفکنا)، مطلب بالا را افاده می کند.
4- قوم عاد، دارای آلهه و معبودهای متعدد
أجئتنا لتأفکنا عن ءالهتنا
جمع بودن «آلهه»، گویای جمع بودن آنها است.
5- اظهار ناباوری قوم عاد، نسبت به وعده ها و سخنان هود(ع)
قالوا ... فأتنا بما تعدنا إن کنت من الصـدقین
قوم عاد با پیشنهاد نزول عذاب، در واقع می خواستند بنمایانند که به نادرستی و کذب سخنان هود(ع) یقین دارند.
6- رسوخ باطل در روح کافران، مایه به تمسخر گرفتن جدی ترین هشدارها
قالوا ... فأتنا بما تعدنا إن کنت من الصـدقین
تعبیر «لتأفکنا عن آلهتنا»، نشانگر رسوخ بت پرستی و شرک در روح قوم عاد و درخواست عذاب، در حقیقت سخنی از روی استهزا و ناباوری است.
7- قوم عاد، روی گردان از تفکّر در پیام هود(ع) و منتظر مشاهده دلایل حسی *
قالوا ... فأتنا بما تعدنا إن کنت من الصـدقین
برداشت بالا بدان احتمال است که درخواست عذاب، صرفاً به دلیل استهزا نباشد; بلکه از آن جهت باشد که هود(ع) بدانان وعده عذاب می داد و آنان می گفتند: تا آنچه را تو وعده می دهی به چشم خود نبینیم، باور نخواهیم داشت.
تعقل
اعراض از تعقل 7
علایق
علاقه به بت 3
قوم عاد
اعراض قوم عاد 7; بت پرستی قوم عاد 3; بی ایمانی قوم عاد5; تعدد معبودان قوم عاد 4; تهمتهای قوم عاد 2; حس گرایی قوم عاد 7; دشمنی قوم عاد 1; علایق قوم عاد 3
کافران
آثار باطل گرایی کافران 6; منشأ استهزای کافران 6
هود(ع)
انذارهای هود(ع) 1; تکذیب وعده های هود(ع) 5; تهمت دروغگویی به هود(ع) 2; دشمنان هود(ع) 1; قصه هود(ع) 2