تفسیر آیات قرآن کریم – سوره اعراف – آیه ۳۰ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
فَرِیقًا هَدَی وَفَرِیقًا حَقَّ عَلَیْهِمُ الضَّلاَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاء مِن دُونِ اللّهِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ
گروهی را هدایت کرده و گروهی اند که گمراهی بر آنان ثابت شده است، زیرا آنان شیاطین را بجای خدا اولیای خود گرفته اند و می پندارند هدایت یافتگانند.
1 حضور انسانها در قیامت، مانند آفرینش نخستینشان، در دو گروه هدایت یافته و گمراه گشته
فریقا هدی
جمله «فریقا هدی ...» حال برای فاعل «بدأکم» و بیانگر وجه مشابهت مطرح شده در جمله «کما بدأکم تعودون» است و حاصل معنی چنین می شود: خداوند شما را آفرید در حالی که شایستگان هدایت را هدایت کرد و مستحقان گمراهی را به گمراهی کشاند و به همین صورت (دو جناح بودن) به سوی او باز خواهید گشت.
2 هدایتیابی هدایت یافتگان و گمراهی گمراه پیشگان، به دست خدا و در اختیار اوست.
فریقا هدی و فریقا حق علیهم الضللة
کلمه «فریقا» در «فریقا حق ...» مفعول به برای عاملی محذوف است، و جمله «حق علیهم الضلالة» دلالت می کند بر این که آن عامل محذوف فعل «أضل» می باشد.
3 گمراهی، سرنوشت گروهی از انسانهاست.
و فریقا حق علیهم الضللة
4 انسانها در آغاز خلقتشان نه گرفتار گمراهیند و نه هدایتیابی آنان محقق است.
کما بدأکم تعودون. فریقا هدی و فریقا حق علیهم الضللة
قرآن ریشه گرایش به گمراهی و توفیق هدایتیابی انسانها را با جمله «انهم اتخذوا الشیاطین اولیاء من دون الله» به خود آنان نسبت داده و بدیهی است که آدمی در آغاز پیدایشش نه قدرت انتخاب دارد و نه می توان فعلی را که بر آن مؤاخذه صحیح باشد به وی نسبت داد. بنابراین تحقق هدایت یافتن و یا گمراه گشتن پس از این مرحله، یعنی مرحله قدرت انتخاب، تحقق می یابد.
5 پذیرش سرپرستی شیاطین بجای خدا، عامل تثبیت گمراهی و دور ماندن از هدایت الهی
فریقا حق علیهم الضللة إنهم اتخذوا الشیطین أولیاء من دون الله
6 دوست پنداشتن شیاطین، نابود کننده زمینه هدایت
و فریقا حق علیهم الضللة إنهم اتخذوا الشیطین أولیاء
کلمه «ولی» می تواند به معنای دوست و نیز به معنای سرپرست باشد. برداشت فوق بر اساس معنای اول است.
7 شیاطین همواره برای سد کردن راه هدایت بر آدمیان، در تلاش هستند.
إنهم اتخذوا الشیطین أولیاء
8 پذیرش ولایت خداوند شرط بهرهوری از هدایت اوست.
و فریقا حق علیهم الضللة إنهم اتخذوا الشیطین أولیاء من دون الله
مفهوم جمله «إنهم ...» بیانگر برداشت فوق است.
9 انسانها بر انتخاب راه هدایت و یا گمراهی توانا هستند.
حق علیهم الضللة إنهم اتخذوا الشیطین أولیاء
10 پذیرندگان ولایت شیاطین، بی خبر از گمراهی خویش و در پندار برخورداری از توفیق هدایت هستند.
و یحسبون أنهم مهتدون
11 بی خبری گمراهان از ضلالت خویش، نابود کننده زمینه های هدایت در آنان
فریقا حق علیهم الضللة إنهم اتخذوا ... و یحسبون أنهم مهتدون
انسان:
اختیار انسان 9; انسان در بدو خلقت 4; انسان در قیامت 1; انسان های گمراه 3; سرنوشت انسان 3; فطرت انسان 4
خدا:
اختیارات خدا 2; اضلال خدا 2; قبول ولایت خدا 8; هدایت خدا 2
دوستی:
آثار دوستی با شیطان 6
شیاطین:
اضلال شیاطین 7; بینش پیروان شیاطین 10; قبول ولایت شیاطین 5، 10; گمراهی پیروان شیاطین 10; نقش شیاطین 7
گمراهان:
جهل گمراهان 11; گمراهان در قیامت 1; گمراهی گمراهان 2، 11
گمراهی:
انتخاب گمراهی 9; عوامل تثبیت گمراهی 5
مهتدین:
در قیامت 1; هدایت مهتدین 2
هدایت:
انتخاب هدایت 9; شرایط هدایت 8; موانع هدایت 5، 6، 7، 11