وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُم إنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْءًا کَبیرًا
و فرزندان خود را از ترس تنگدستی نکُشید[که]ما به آنان و شما روزی می دهیم; به راستی کشتن آنها گناهی بزرگ است.
1- کشتن فرزند، از بیم تنگدستی و فقر، ممنوع و حرام است.
و لاتقتلوا أولـدکم خشیة إملـق
2- ترس از فقر و ناداری، عامل روی آوردن اعراب جاهلی به کشتن فرزندان خود
و لاتقتلوا أولـدکم خشیة إملـق
3- فقر و تهی دستی، در تضعیف وجدان آدمی و از میان بردن حتی قوی ترین عواطف انسانی، چون مهر به فرزند، تأثیر دارد.
و لاتقتلوا أولـدکم خشیة إملـق
4- کشتن فرزند، به گمان رها ساختن وی از مبتلا شدن به فقر و سرنوشتی سخت و فلاکت بار، ممنوع و حرام است.
و لاتقتلوا أولـدکم خشیة إملـق
برداشت فوق، بنابراین است که مراد از «إملاق» بیم پدر و مادر، از تهی دست شدن خود و فرزندانشان باشد.
5- ترس از فقر و تهی دستی، مجوز ارتکاب قتل فرزند نمی شود.
و لاتقتلوا أولـدکم خشیة إملـق
6- صرف ترس از وقوع ضرر و زیان، مجوز گناه و خلاف کاری برای پیشگیری از آن نمی شود.
و لاتقتلوا أولـدکم خشیة إملـق
7- تضمین روزی همه انسانها (والدین و فرزندان) از سوی خداوند
نحن نرزقهم و إیّاکم
8- توجه به تضمین روزی همگان از سوی خداوند، مانع بیمناک شدن از تهی دستی آینده خویش یا فرزندان
و لاتقتلوا أولـدکم خشیة إملـق نحن نرزقهم و إیّاکم
9- پدران و مادران، نباید خود را روزی دهنده فرزندان تصور کنند.
نحن نرزقهم و إیّاکم
دستور به اجتناب از قتل فرزند به خاطر ترس از فقر و آنگاه اعلام این نکته که خداوند روزی دهنده خود والدین و فرزندانشان است، می تواند به دلیل نکته ذکر شده باشد.
10- فرزندداری، عامل فقر و تهی دستی نیست.
و لاتقتلوا أولـدکم خشیة إملـق نحن نرزقهم و إیّاکم
از آیه استفاده می شود: هر انسانی، روزی خاص خود را دارد و این گونه نیست که آمدن یکی، باعث نقصان روزی دیگری شود. بنابراین، اگر فقری هست، معلول عاملهای دیگری است نه وجود فرزندان.
11- نگرانی و اضطرابی، برای آینده اقتصادی و زندگی مادی بشریت، در بینش توحیدی وجود ندارد.
و لاتقتلوا ... نحن نرزقهم و إیّاکم
اینکه خداوند، پس از نهی از قتل فرزند به خاطر فقر، روزی همه انسانها را از سوی خود تضمین شده معرفی می کند، حکایت از آن دارد که: جایی برای نگرانی از آینده اقتصادی نیست.
12- فرزندکشی، خطا و جنایتی بس بزرگ و عملی محکوم در طول اعصار و قرنهای گذشته
إن قتلهم کان خطئًا کبیرًا
«خطئاً» در لغت به معنای عدول از جهت اصلی و حقیقی است و از جمله کاربردهای این واژه، جایی است که شخص تصمیم بر انجام کار نادرست می گیرد و آن را به انجام می رساند (مفردات راغب)
13- «عن أبی جعفر(ع) قال:... بعث الله محمداً(ص) و ...أنزل علیه فی سورة بنی اسرائیل بمکة ... و أنزل نهیاً عن أشیاء حذر علیها و لم یغلظ فیها ولم یتواعد علیها و قال: «و لاتقتلوا أولادکم خشیة إملاق نحن نرزقهم و إیّاکم إن قتلهم کان خطئاً کبیراً;(1)
از امام باقر(ع) روایت شده است که فرمود:... خداوند حضرت محمد(ص) را برانگیخت و ... بر او آیاتی از سوره بنی اسرائیل را در مکه نازل فرمود ...[که در آن آیات]از چیزهایی نهی کرده که پرهیز از آنها لازم است; ولی در آن نهیها غلظت و شدت نشان نداده و بر ارتکاب موارد نهی وعید عذاب نداده است و فرمود: و لاتقتلوا أولادکم خشیة إملاق نحن نرزقهم و إیّاکم إن قتلهم کان خطئاً کبیراً».
احکام 1، 4، 5:
اقتصاد:
نگرانی از آینده اقتصاد ی 11
ایمان:
آثار ایمان به توحید 11
ترس:
آثار ترس 6; آثار ترس از فقر 1، 2; ترس از زیان 6; ترس از فقر 5; موانع ترس از فقر 8
جاهلیت:
رسوم جاهلیت 2; فرزندکشی در جاهلیت 2
خدا:
رازقیت خدا 7; نواهی خدا 13
ذکر:
آثار ذکر ضمانت روزی 8
روایت 13:
روزی:
ضامن روزی 7
زیان:
پیشگیری از زیان 6
علایق:
علاقه به فرزند 3
عواطف:
عوامل تضعیف عواطف 3
فرزند:
منشأ روزی فرزند 9; نقش فرزند 10
فرزندکشی:
جرم فرزندکشی 12; حرمت فرزندکشی 1، 4; سرزنش فرزندکشی 12; فرزندکشی در تاریخ 12; فرزندکشی در فقر 1، 4، 5; نهی از فرزندکشی 13
فقر:
آثار فقر 3، 5; عوامل فقر 10
قتل:
احکام قتل 1، 4، 5
گناهان کبیره 12:
محرّمات 1، 4:
والدین:
مسؤولیت والدین 9
وجدان:
عوامل تضعیف وجدان 3
پی نوشت ها :
1. کافی، ج 2، ص 30، ح 1; بحارالأنوار، ج 66، ص 87، ح 30.