وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَی اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبرَنَّ عَلَی مَا آذَیْتُمُونَا وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ
و چه [عذری] برای ما هست که بر خدا توکل نکنیم، در حالی که راه هایمان را به ما نمایانده است؟ و بی تردید بر آزاری که به ما می کنید صبر خواهیم کرد. پس توکل کنندگان باید تنها به خدا توکل کنند.
1- انبیا با توجه به هدایت یافتن خویش از سوی خداوند، هیچ توجیهی را برای توکل نکردن به او روا نمی داشتند.
و ما لنا ألاّ نتوکّل علی الله و قد هدیـنا سبلنا
2- انبیا دارای مقام توکل بودند.
و ما لنا ألاّ نتوکّل علی الله
3- همه انبیا خود را مدیون هدایت خاص خداوند می دانستند.
و قد هدیـنا سبلنا
4- برخورداری از هدایت الهی، مقتضی توکل بر او
و ما لنا ألاّ نتوکّل علی الله و قد هدیـنا سبلنا
«واو» در جمله «و قد هدانا» حالیه است.
5- شرایع آسمانی، متعدد و متنوع بودند.
هدیـنا سبلنا
مراد از اضافه جمع «سبل» به «نا» می تواند به معنای راههای هر کدام از انبیا باشد و مراد از راهها، طبق گفته صاحب المیزان، شریعتهایی است که به انبیا إعطا شده است.
6- هر کدام از انبیا دارای راهی ویژه به سوی خداوند *
و قد هدیـنا سبلنا
احتمال دارد که مراد از اضافه «سبل» به ضمیر متکلم این باشد که هر کدام از انبیا به راه ویژه خود، که مورد نظر خداست، هدایت شده اند.
7- اقوام کافر، انبیا را آزار و اذیت می کردند.
و لنصبرنّ علی ما ءاذیتمونا
8- پیامبران اقوام پیشین بصراحت به آنان اعلام کردند که در برابر هرگونه آزار و اذیتشان، شکیبایی پیشه خواهند کرد.
و لنصبرنّ علی ما ءاذیتمونا
9- توکل بر خدا و صبرپیشگی، دو ابزار لازم برای ابلاغ رسالت الهی
و ما لنا ألاّ نتوکّل علی الله ... و لنصبرنّ علی ما ءاذیتمونا
10- آنان که در پی تکیه گاه هستند، فقط باید خداوند را تکیه گاه خویش قرار دهند و بر او توکل کنند.
و علی الله فلیتوکّل المتوکّلون
11- انبیا، توکل بر خداوند را با دعوت و عمل خویش به مردم آموزش می دادند.
و علی الله فلیتوکّل المؤمنون. و ما لنا ألاّ نتوکّل علی الله ... و علی الله فلیتوکّل المتوکّلون
12- از دیدگاه انبیا، خداوند تنها موجود قابل توکل و اتکاست. *
و علی الله فلیتوکّل المتوکّلون
13- استقلال همه جانبه خداوند و کمال ذاتی او، مستلزم اختصاص توکل بر او
و ما لنا ألاّ نتوکّل علی الله و قد هدیـنا سبلنا ... و علی الله فلیتوکّل المتوکّلون
14- «سئل أبوعبدالله(ع) عن قول الله: «و علی الله فلیتوکّل المتوکّلون» قال: الزارعون ;(1)
از امام صادق(ع) در پاسخ سؤال از سخن خدا «و علی الله فلیتوکّل المتوکّلون» روایت شده است که فرمود: [مراد از متوکلان] کشاورزانند».
ادیان
تعدد ادیان 5; تنوع ادیان 5
اقوام پیشین
اذیتهای اقوام پیشین7، 8
انبیا
اذیت انبیا 7; اهتمام انبیا به توکل 1; بینش انبیا 3; تعالیم انبیا 11; توحید انبیا 12; توکل انبیا 2، 11، 12; دعوتهای انبیا 11; راه انبیا 6; صبر انبیا 8; فضائل انبیا 2; هدایت انبیا 1، 3
توکل
اهمیت توکل 9، 10; توکل بر خدا 13; دعوت به توکل 11; زمینه توکل 4
خدا
بی نیازی خدا 13; کمال خدا 13; هدایتهای خاص خدا 3
دین
ابزار تبلیغ دین 9
روایت 14
صبر
اهمیت صبر 9
کشاورزان
توکل کشاورزان 14
متوکلان
مراد از متوکلان 14
هدایت
آثار هدایت 4
پی نوشت ها :
1- من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 16، ح 14; نورالثقلین، ج 2، ص 530، ح 30 و 32.