قُل لِّعِبَادیَ الَّذینَ آمَنُواْ یُقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَیُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سرًّا وَعَلانِیَةً مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَلاَ خِلاَلٌ
به آن بندگانم که ایمان آورده اند بگو: نماز را به پا دارند و از آنچه نصیب آنان کرده ایم، پنهان و آشکار انفاق کنند; پیش از آن که روزی بیاید که در آن نه داد و ستدی باشد و نه دوستی ای.
1- پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ فرمان اقامه نماز و انفاق به مؤمنان
قل لعبادی الذین ءامنوا یقیموا الصلوة و ینفقوا
2- بندگان راستین و مؤمن برخوردار از لطف و عنایت ویژه خداوند و دارای مقام و منزلتی خاص در پیشگاه او
قل لعبادی
برداشت فوق بر این اساس است که اضافه در «عبادی» تشریفیه باشد.
3- تشریع نماز و انفاق در مکه و پیش از هجرت پیامبر(ص) بود.
قل لعبادی الذین ءامنوا یقیموا الصلوة و ینفقوا
برداشت فوق با توجه به مکی بودن سوره ابراهیم است.
4- اقامه نماز و انفاق از اهمیت ویژه ای در میان سایر فریضه ها و تکالیف الهی برخوردار است.
قل لعبادی الذین ءامنوا یقیموا الصلوة و ینفقوا
ذکر اقامه نماز و انفاق، پس از بیان صفت ایمان بندگان حقیقی و انتخاب این دو تکلیف از میان سایر تکالیف می تواند بیانگر برداشت فوق باشد.
5- اقامه نماز و انفاق در پنهان و آشکار، از ویژگیها و نشانه های بندگان راستین خداوند است.
قل لعبادی الذین ءامنوا یقیموا الصلوة و ینفقوا سرًّا و علانیة
6- انفاق، چه در نهان و چه در آشکار، پسندیده و ارزشمند است.
قل لعبادی ... و ینفقوا ممّا رزقنـهم سرًّا و علانیة
از اینکه خداوند، انفاق در نهان و آشکار را باهم ستوده است برداشت فوق استفاده می شود.
7- توجه به منشأ خدایی داشتن داراییها و ثروتها، مشوّق انسانها به انفاق و بخشش است.
قل لعبادی ... و ینفقوا ممّا رزقنـهم
از اینکه خداوند، اموال و امکانات انسان را به خود نسبت داد و آنها را روزی خدادادی دانست می توان برداشت فوق را به دست آورد.
8- انفاق در نهان، پسندیده تر و ارزشمندتر از انفاق آشکار است.*
و ینفقوا ممّا رزقنـهم سرًّا و علانیة
تقدم انفاق سرّی بر انفاق آشکارا در آیه فوق، ممکن است بیانگر این حقیقت باشد که چون انفاق سرّی به دور از ریا و نفاق است، از شرافت بیشتری برخوردار می باشد.
9- تمامی امکانات مادی و معنوی انسان، رزق و روزی خدایی و از جانب اوست.
ینفقوا ممّا رزقنـهم
جمله «ما رزقناهم» عام و شامل همه امکانات انسان، اعم از مادی چون اموال و ثروت، و معنوی، چون علم و... می شود.
10- انسان به هر مرحله از قرب و منزلت الهی برسد، نیازمند به عبادت (نماز و...) و خدمت به خلق (انفاق) است.
قل لعبادی الذین ءامنوا یقیموا الصلوة و ینفقوا ممّا رزقنـهم
اضافه «عباد» به «یاء» متکلم، تشریفیه و بیانگر قرب و منزلت بندگان به پیشگاه خداوند است. بنابراین فرمان خداوند به آنان برای اقامه نماز و انفاق، نشانگر آن است که بنده، هر چند به مقام قرب الهی رسیده باشد، نیازمند به انجام دو فریضه نماز و انفاق است.
11- تنها آن دسته از امکانات و داراییهایی که در چارچوب فرمانهای الهی به دست آمده باشد، رزق و روزی خدا و شایسته انفاق است.
ینفقوا ممّا رزقنـهم
جمله «ممّا رزقناهم» به منزله قید برای انفاق است; یعنی، آن دسته از اموالی که ما خواسته ایم و روزی شما کردیم انفاق کنید، نه از دیگر اموال.
12- اعمال نیک انسان (نماز، انفاق و ...) داد و ستد و دوستی با خداوند است.
یقیموا الصلوة و ینفقوا ... من قبل أن یأتی یوم لابیع فیه و لاخلـل
13- خداوند، فراخوان مؤمنان و بندگان خالص خویش به انفاق اموال خود، قبل از فرا رسیدن مرگ
قل لعبادی الذین ءامنوا ... و ینفقوا ... من قبل أن یأتی یوم لابیع فیه و لاخلـل
14- لزوم استفاده از فرصتها و امکانات دنیوی پیش از فرا رسیدن مرگ
یقیموا الصلوة و ینفقوا ... من قبل أن یأتی یوم لابیع فیه و لاخلـل
15- تنها زندگی دنیا، ظرف عمل و بستر تأمین سعادت اخروی است.
یقیموا الصلوة و ینفقوا ... من قبل أن یأتی یوم لابیع فیه و لاخلـل
16- عالم آخرت، جای هیچ گونه تلاش، سوداگری و پیوند دوستی نیست و برای انسان کارساز نخواهد بود.
یقیموا الصلوة و ینفقوا ... من قبل أن یأتی یوم لابیع فیه و لاخلـل
17- «عن أبی عبدالله(ع) قال: ... و لـکنّ الله عزّوجلّ فرض فی أموال الأغنیاء حقوقاً غیر الزکاة ... و قد قال الله عزّوجلّ: «ینفقوا ممّا رزقناهم سرّاً و علانیة»...;(1)
از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: ... ولی خداوند ـ عزّوجلّ ـ در اموال ثروتمندان، حقوقی را به غیر از زکات واجب کرده است... و خداوند ـ عزّوجلّ ـ فرموده: ینفقوا ممّا رزقناهم سرّاً و علانیة ...».
آخرت
دوستی در آخرت 16; قطع روابط در آخرت 16; معامله در آخرت 16; ویژگیهای آخرت 16
احکام 17
امکانات مادی
استفاده از امکانات مادی 14; منشأ امکانات مادی 9
امکانات معنوی
منشأ امکانات معنوی 9
انسان
خدمت به انسان ها 10; نیازهای معنوی انسان 10
انفاق
ارزش انفاق آشکار 6، 8; ارزش انفاق پنهانی 6، 8; انفاق از حلالها 11; انفاق قبل از مرگ 13; انفاق واجب 17; اهمیت انفاق 1، 4، 12; اهمیت انفاق آشکار 5; اهمیت انفاق پنهانی 5; تاریخ تشریع انفاق 3; تشریع انفاق در مکه 3; دعوت به انفاق 13; زمینه انفاق 7; شرایط انفاق 11
انگیزش
عوامل انگیزش 7
بندگان خدا
تقرب بندگان خدا 2; دعوت از بندگان خدا 13; نشانه های بندگان خدا 5
تکلیف
مهمترین تکلیف 4
خدا
دعوتهای خدا 13; دوستی با خدا 12; رازقیت خدا 9; روزیهای خدا 11; لطف خاص خدا 2; معامله با خدا 12
ذکر
آثار ذکر منشأ ثروت 7
روایت 17
روزی
منشأ روزی 9
سعادت
زمینه سعادت دنیوی 15
عمل
اهمیت عمل پسندیده 12; عمل پسندیده 6; فرصت عمل 15
فرصت
اهمیت استفاده از فرصت 14
فقرا
حقوق فقرا 17
لطف خدا
مشمولان لطف خدا 2
مالک
مالک حقیقی 7
مؤمنان
تقرب مؤمنان 2; دعوت از مؤمنان 13; مقامات مؤمنان 2; نشانه های مؤمنان 5
محمد(ص)
رسالت محمد(ص) 1
مقرّبان 2
نیازهای مقرّبان 2 10
نماز
اهمیت برپایی نماز 1، 4، 5; اهمیت نماز 12; تاریخ تشریع نماز 3; تشریع نماز در مکه 3
نیازها
نیاز به انفاق 10; نیاز به عبادت 10; نیاز به نماز 10
واجبات
واجبات مالی 17
پی نوشت ها :
1- کافی، ج 3، ص 498، ح 8; تفسیربرهان، ج 2، ص 317، ح 1.