تفسیرآیات قرآن کریم – سوره فرقان – آیه 64 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیه الله هاشمی رفسنجانی
وَالَّذینَ یَبیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا
و آنان که شب را با سجده و قیام برای پروردگارشان به سر می برند.
1 ـ بندگان خالص خدا، مردمی شب زنده دار
و الذین یبیتون لربّهم
«بیتوتة» (مصدر «یبیتون») به معنای شب زنده داری است; چه این بیداری در تمام شب باشد و چه در بخشی از آن.
2 ـ نماز، برنامه بندگان خالص خدا در وقت شب زنده داری
و الذین یبیتون لربّهم سجّدًا و قیـمًا
از دیدگاه مفسران، مقصود از «سجده» و «قیام» در آیه شریفه، نماز است.
3 ـ سجده و قیام، دو رکن اساسی نماز است.
و الذین یبیتون لربّهم سجّدًا و قیـمًا
برداشت یاد شده، از اختصاص به ذکر یافتن سجده و قیام از میان دیگر ارکان و اجزای نماز، استفاده می شود.
4 ـ سجده، رکن اصلی و روح نماز است .
و الذین یبیتون لربّهم سجّدًا و قیـمًا
تقدیم سجده بر قیام ـ در حالی که در نماز قیام بر سجده مقدم است ـ می تواند برای بیان اهمیت سجده باشد.
5 ـ تهجد (شب زنده داری همراه با اقامه نماز)، مورد تشویق و توصیه خدا است.
و الذین یبیتون لربّهم سجّدًا و قیـمًا
6 ـ اعتقاد به ربوبیت خداوند، مقتضی شب زنده داری و عبادت و نماز برای او است.
و الذین یبیتون لربّهم سجّدًا و قیـمًا
آمدن قید «لربّهم» و یاد ربوبیت خدا، به جای دیگر اوصاف او همچون رحمان، می تواند گویای برداشت فوق باشد.
7 ـ نماز، بهترین عبادت در سحرگاهان و ارزشمندترین عمل در شب زنده داری
و الذین یبیتون لربّهم سجّدًا و قیـمًا
برداشت فوق، از اختصاص به ذکر یافتن نماز از میان دیگر اعمال عبادی به دست می آید.
8 ـ نماز، بهترین و ارزشمندترین عبادت ها و عمل های صالح
و الذین یبیتون لربّهم سجّدًا و قیـمًا
9 ـ شب هنگام، بهترین و مناسب ترین وقت برای نماز و عبادت
و الذین یبیتون لربّهم سجّدًا و قیـمًا
احکام 3
بندگان خدا
تهجد بندگان خدا 1، 2; صفات بندگان خدا 1; فضایل بندگان خدا 2; نماز بندگان خدا 2
تهجد
ارزش تهجد 7; توصیه به تهجد 5; زمینه تهجد 6
جهان بینی
جهان بینی و ایدئولوژی 6
خدا
توصیه های خدا 5
عبادت
بهترین عبادت 7، 8; بهترین وقت عبادت 9
عقیده
آثار عقیده به ربوبیت خدا 6
عمل صالح
بهترین عمل صالح 8
نماز
احکام نماز 3; ارزش نماز 7، 8; ارزش نماز شب 7; ارکان نماز 3، 4; اهمیت سجده در نماز 4; بهترین وقت نماز 9; توصیه به نماز شب 5; زمینه نماز شب 6; سجده در نماز 3; قیام در نماز 3